Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
cena je stanovena takovým způsobem, aby vypadala výhodnější (končí číslicí 9, uvádí se bez DPH, na cenovku se uvede přeškrtnutá vyšší cena a výrazněji cena snížená)
balíčky a „antibalíčky“ – celý balíček stojí méně, než kdybychom si koupili samostatně zboží, ze kterého se balíček skládá
vyrovnání ceny – snížení cen se vyrovnává vyššími cenami jiných produktů
kotvení – člověk se při rozhodování zaměří na jednu informaci, od níž odvozuje další rozhodnutí
DISTRIBUCE
bez mezičlánku – výrobce prodává přímo firmám a obyvatelstvu, jde např. o vlastní prodejny
využití zprostředkovatele – zprostředkovatel hledá pro výrobce odběratele nebo pro velkoobchod výhodné dodávky
prodej maloobchodu – hodí se pro výrobky rychle ztrácející na hodnotě (potraviny, móda, PC)
prodej velkoobchodu (prostředníkovi) – zboží prodáme prostředníkovi, který je dále prodává ve své obchodní síti, prodává maloobchodu
dostupnost a rychlost koupě je součástí celkové hodnoty, kterou firma zákazníkovi nabízí – většina produktů proto musí být snadno dostupná, jinak si ho zákazník pořídí jinde
naopak u prémiových produktů je nutný prodej v luxusních prostorách s osobní péčí
Vliv mezičlánků na cenu – každý mezičlánek buď zvyšuje konečnou cenu, nebo snižuje částku, která připadne prodejci; relativně nejvýhodnější je použití zprostředkovatele, kterému hradíme pouze provizi
Proč používáme mezičlánky – náklady (při prodeji vznikají náklady na propagaci, prodejce nebo třeba provozování internetového obchodu – je třeba porovnat, zda je vhodnější prodávat přímo a hradit tyto náklady nebo využít mezičlánek, který ponese tyto náklady a jemuž za to přenecháme část ceny), riziko poškození zboží při dopravě, krádeže nebo nezaplacení (při použití mezičlánku se snižuje), složitost produktu (komplikované výrobky často nelze prodávat jinak než bez mezičlánku vzhledem k nutnosti instruktáží poskytovaných spotřebitelům a zajištění servisu)
PROPAGACE
základními součástmi propagace jsou reklama, podpora prodeje, osobní prodej a publicita
reklamní strategie – reklama může být zaměřena třemi směry:
slogany – dostávají se do povědomí lidí, napomáhají k zapamatování produktu
racionální působení – rozumové argumenty, spoléhá na logiku, působí více na muže
emocionální působení – působí na city, využívá poznatků psychologie, více na ženy
tradiční prostředky reklamy: tisk, televize, rozhlas
Direct marketing – přímé působení na zákazníka – bezprostřední oslovování potenciálních zákazníků (např. SMS, leták, e-mail)
Guerilla marketing – stojí na nápadu, kreativitě, díky čemuž vzbudí pozornost a zájem (udeřit na nečekaném místě a překvapit, zaměřit se na vytipované cíle, ihned se stáhnout zpět)