Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Ekonomický informační systém

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hlavní kniha

DO hlavní knihy se zapisují účetní případy syntetických účtů. Zápisy jsou uspořádány věcně.

Údaje, které je možné z hlavní knihy vyčíst:

  • Zůstatek k počátku období

  • Obraty strany MD a D

  • Konečné zůstatky

Počátek období může být pojmenován jako otevření účetních knih. Ty se otevírají nejčastěji k datu svého vzniku nebo k právnímu dni účetního období. Počáteční stav účtů musí korespondovat s konečným stavem účtů období předchozího.

Opravy účetních dokladů

Opravovat účetní zápisy lze účetními a neúčetními způsoby.

Účetní způsoby opravy účetních zápisů
  • Doplňkovým zápisem, a to v případě účetní chyby, při které byla zapsána na správný účet a na správnou stranu nižší peněžní částka, než měla být účtována. V tomto případě se doúčtuje opravným doplňkovým zápisem příslušný rozdíl.

  • Částečným stornem, a to v případě účetní chyby, při které byla zapsána na správný účet a stranu vyšší peněžní částka, než měla být účtována. V tomto případě se vypočtený rozdíl zapíše na stejných účtech a stranách ale se znaménkem mínus.

  • Úplným stornem, a to v případě byl-li účetní zápis proveden na nesprávných účtech nebo na nesprávných stranách. Stornem se ruší původní chybný zápis. Používá se záporná částka, jde o tzv. mínusový zápis. Storno umožňuje zapsat zrušený zápis znovu.

Neúčetní způsoby opravy účetních způsobů
  • Slabým škrtnutím chybného údaje a dopsáním správné částky. K původnímu zápisu je nezbytné připsat datum opravy a jméno osoby, která tuto opravu provedla. Tento způsob ztratil s nástupem výpočetní techniky své praktické využití. Používá se pouze v souvislosti s papírovými doklady.

V případě, že doklad chybí, vystaví se nový účetní doklad.

Oběh účetních dokladů

Postup oběhu dokladů lze rozdělit takto:

1. Přezkoušení správnosti
  • Přezkušováním rozumíme kontrolu účetního dokladu z hlediska věcné (obsahové) a formální stránky.

  • Věcná stránka se týká prověření správnosti údajů na účetním dokladu a přípustnosti účetního případu, které se doklad týká (například kontrola, zda faktura za nákup zboží odpovídá skutečně dodanému množství, druhu a jakosti, zda byly účtovány smluvené ceny). Součástí přezkoušení je i početní kontrola, která má ověřit správnost výpočtů, které jsou v účetním dokladu provedeny.

  • Formální stránka se zaměřuje na ověření úplnosti náležitostí účetního dokladu.

2. Příprava k zaúčtování
  • Třídění dokladů

  • Označování dokladů (přidělení čísla)

  • Evidence (zápis do pomocných účetních knih)

  • Určení účtovacího předpisu (stanovení účtů a jejich stran)

3. Zaúčtování dokladů
  • účetní zápisy v účetních knihách, poznámka o zaúčtování – datum a podpis

Témata, do kterých materiál patří