Obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SKLADOVÁNÍ ZBOŽÍ
Začíná okamžikem převzetí zboží do skladu, jeho uložením ve skladovacích prostorách a končí po přemístění do prodejny
Skladovací prostory:
a) hlavní sklad – může být univerzální nebo specializovaný (chladící, mrazící)
- měl by navazovat na příjmovou plochu a prodejní místnost
b) příruční sklad – je mezičlánkem mezi hlavním skladem a prodejní místností, je zařizován většinou pro jednodenní rezervní zásobu zboží
c) sklad obalů – je členěn na sklad obalového materiálu (sáčky, balící papír) a na sklad vratných obalů (palety, láhve)Zařízení pro skladování zboží
- regály
-váhy
-manipulační stoly
- mechanizační prostředky – plošinky, kontejneryZásady skladování zboží: přiměřená teplota, …těžké a objemné zboží skladujeme v paletách, …ostatní zboží skladujeme v regálech, …dbáme na obměnu zboží – první do skladu, první ze skladu, …kontrolujeme jakost zboží, …dodržujeme čistotu skladu
OBALY – DRUHY A FUNKCE
Druhy – výrobní, přepravní a spotřební
Výrobní a přepravní obaly: chrání zboží před poškozením a znehodnocením během dopravy a skladování – kartony, bedny, přepravky, kontejnery|
- tvoří tzv. manipulační jednotkuSpotřební obaly – zboží je v nich prodáváno konečnému spotřebiteli
Obaly rozlišujeme – vratné a nevratné
Funkce: a) funkce ochranná – obal chrání zboží před poškozením
b) funkce manipulační – usnadňuje manipulaci, musí být proveden tak, aby se dal dobře uchopit
c) funkce reklamní – měl by zvyšovat prodejnost informacemi na obalu, barevným provedením, funkčností
d) funkce ekologická – musí být zajištěna snadná zničitelnost obalu, přednost dáváme vratným obalům
e) funkce informační – informuje o složení výrobku, záruční době, podmínkách skladování
f) funkce rozlišovací – umožňuje rozlišit výrobek podle obalu
PRODEJ ZBOŽÍ
Zahrnuje tyto činnosti:
1) příprava zboží k prodeji
2) vystavení zboží v prodejní místnosti
3) označení zboží cenou
4) vlastní prodej zboží
1) příprava zboží k prodeji:
- potravinářské zboží je třeba zvážit a označit cenou, naporcovat, nakrájet, zabalit
- průmyslové zboží zkompletovat, vyjmout z ochranných obalů
- textilní zboží – vyžehlit, urovnat do regálů, zavěsit na stojany
2) vystavení zboží v prodejní místnosti:
- zboží musí upoutat pozornost
Zásady vystavování zboží:
- zboží, na které chceme upozornit, vystavujeme po pravé straně ve směru jízdy vozíku ve výši očí
- luxusní zboží ukládáme do horních polic, levné zboží dolů
- zboží denní potřeby – pečivo, mléko, maso – umístíme do zadní části prodejny
- Zboží je uspořádáno podle sortimentních skupin
- vystavené zboží musí být přirozené, aby zákazník neměl dojem, že odebráním zboží naruší výstavku