Obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
OBCHOD
= je spojovací a článek mezi výrobcem a spotřebitelem
Funkce obchodu: a) překlenovací – spočívá v zabezpečení plynulého pohybu zboží od výrobce ke spotřebiteli
b) zbožová – spočívá v přetváření velkých sérií zboží od výrobce na široký obchodní sortiment podle potřeb spotřebitelů
c) tržní – v obchodě se uskutečňuje nabídka a poptávka
Dělení obchodu: 1) podle území: a) vnitřní (území daného státu)
b) zahraniční (vývoz a dovoz)2) z hlediska vlastnictví: a) soukromé – vlastní jedna osoba
b) společné – vlastní více lidí
c) družstevní
d) státní – vlastní stát3) podle druhu činnosti: a) maloobchod
b) velkoobchod - Makro
DRUHY MALOOBCHODNÍ SÍTĚ
1 dělení:
a) základní – obchody s pevným stanovištěm, jsou otevřeny celoročně
b) doplňkové – obchody, které nabízejí zboží krátkodobě2 dělení:
a) městská – obchody ve městě, čím větší město, tím více obchodů
b) venkovská – většinou jedna prodejna se smíšeným zbožím
FORMY MALOOBCHODNÍHO PRODEJE
1) základní:
a) samoobslužný prodej
b) pultový prodej
c) prodej volným výběrem – zákazník si sám vybírá2) doplňkové:
a) přenosné stánky
b) pojízdná prodejna
c) prodejní automaty
d) dealeři
e) zásilkový prodej
TYPY MALOOBCHODNÍCH PRODEJEN
1) stacionární – mají pevné stanoviště
Patří sem: a) smíšené prodejny – nabízí potravinářský i nepotravinový sortiment, jsou hlavně na venkově/vesnici
- poskytují minimální službyb) obchodní domy univerzální – obsahují supermarket a prodejny na nepotravinové zboží
- velikost – 10 000 – 20 000 metrů čtverečníchc) obchodní domy specializované – zaměřeny na jeden druh zboží
- vyškolený odborný personál
- velikost od 1 500 metrů čtverečníchd) specializované prodejny – zaměřené na 1 druh zboží
- odborný vyškolený personále) specializované velkoprodejny – zaměřeny na 1 druh zboží
- široká nabídka
- odborně vyškolený personálf) hobby market – nabízejí zboží pro dům, byt, zahradu
g) supermarkety – rozloha 400 – 2 500 metrů čtverečních
- otevřeno 7 dní v týdnu
- součástí je parkoviště, staví se na sídlištích a silnicích
- převažují potraviny nad nepotravinovým sortimentemh) hypermarket – od 2 500 metrů čtverečních, 7 dní v týdnu, staví se ve městech, součástí je parkoviště
-převažují nepotravinové zboží nad potravinovýmch) discontní prodejny – omezený sortiment, výrobků je méně, ale prodávají se ve větším množství
i) obchodní centra – nad 10 000 metrů čtverečních, součástí je hypermarket a prodejny s nepotravinovým zbožím, občerstvení, kultura
2) ambulantní – mění se stanoviště: a) pojízdné prodejny – musíme uvést stanoviště, čas, datum b) přenosné stánky
c) dealeři3) zásilkový – vše co si objednáme přes internet a přijde to přes kurýra nebo poštu,…