Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




zabezpečení hlavní činnosti OM

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

MAXIMÁLNÍ ZÁSOBA

= největší vhodné množství zásob, které nevyvolává nadměrnou potřebu skladovacích prostor a financí

Stanovení maximální zásoby

  • Tak velká, aby zajistila výrobu po dobu mezi dodávkami + dodací lhůtou

  • Dodávkový cyklus (doba mezi 2 dodávkami, závisí na velikosti objednávky …)

    • Víc dodavatelů = průměrný cyklus

    • Stanoví se odhadem (nepravidelné dodávky) nebo výpočtem

= (dodávkový cyklus + dodací lhůta) * průměrná denní spotřeba + pojistná zásoba

Stanovení výše nákupu (N) – pomocí maximální a minimální zásoby

  • Nesmíme překročit maximální zásobu


N = maximální zásoba − aktuální stav

NÁKUP MATERIÁLU

  1. Výběr vhodného dodavatele

Kritéria – cena, kvalita, dodací lhůta, spolehlivost dodavatele a zkušenosti s ním

  1. Uzavření kupní smlouvy (KS)

KS = prodávající za kupní cenu převádí vlastnictví věci na kupního

Vzniká: přijetím nabídky kupujícího

: potvrzením objednávky kupujícím

Povinnosti kupujícího:

  • musí zaplatit dohodnutou částku

  • převzetí dodávky dle DL (dodací list)

Povinnosti dodávajícího:

  • dodání matriálu v požadované jakosti a množství

  • převedení vlastnického práva na kupujícího (předání DL, faktury)

PRŮBĚH POŘÍZENÍ

Zásobování

= proces pohybu materiálu od jeho plánovaní přes pořízení až po skladování a výdej do výroby

Logistika = modernější pojem pro zásobování

= všechny činnosti související se zásobami od jejich pořízení až k dodání hotového produktu zákazníkovi

Převzetí = s materiálem přichází DL a daňový doklad (faktura)

= než fakturu podnik uhradí, má u dodavatele dluh – závazek

= pomocí DL se provádí kontrola (počet obalů, poškození, …)

= při uložení materiálu na sklad se vystaví příjemka

= pokud dodávka není v pořádku, zaznamenáváme do DL nebo sepíšeme protokol o vadách, které se následně reklamují e-mailem nebo písemně

EVIDENCE A SKLADOVÁNÍ MATERIÁLU

  1. při dodávce

náležitosti daňového dokladu – označení dodavatele a odběratele, datum splatnosti, druh zboží, cena bez DPH, sazba daně, cena s DPH

  1. při skladování

  • uskladnění, kontrola + vyhotovení příjemky, zaevidování do karty zásob = skladní karta

  • při odebíraná ze skladu se vyhotoví výdejka → potvrdí ji odebírající pracovník

SKLADOVÁNÍ MATERIÁLU

  1. kde umístit materiál

  • centralizovaný sklad – jedno centrum se spoustou techniky, velký

  • decentralizovaný sklad – malý sklad bez techniky

  1. vlastní X cizí sklad

  • vlastní – bez omezení

  • cizí – peníze za pronájem, ztráta přímé kontroly nad zbožím

  • záleží na každém, jaký má finanční stav, …

STANOVENÍ SPOTŘEBY MATERIÁLU A NÁKUPU

ODHAD CELKOVÉ SPOTŘEBY MATERIÁLU

  1. stanovení spotřeby dle technické dokumentace

  • vychází z normy spotřeby (n. s.)

norma spotřeby = vyjadřuje přípustné optimální množství spotřebovaného materiálu na jednotku výrobku

Témata, do kterých materiál patří