Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zahraniční obchod

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.99 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

10. Zahraniční obchod

= obchodní činnost, která probíhá mezi jednotlivými státy
- důležitá je obchodní politika
(nástroje hospodářské politiky: měnová, fiskální, důchodová)
- předmět ZO:

  • Zboží -> statky (spotřební a kapitálové)

  • Služby -> bankovní služby

  • Práva -> licence, patenty, know-how (licence např. franšízu)

- význam ZO:

  • Ekonomický -> úspora výrobních nákladů ­=> tropické ovoce (dovoz je levnější než pěstování)

  • Politický -> spolupráce mezi státy => udržuje mírové vztahy

  • Kulturní -> obohacení trhu

Absolutní hodnota ZO

  • Země dokáže vyrobit určitý produkt levněji než ostatní země a ten produkt vyváží

  • V ČR -> pivo -> podmínky pro pěstování chmelu, tradice, zkušenost

  • Francie, Itálie -> víno

  • Belgie, Švýcarsko -> čokoláda

  • Švýcarsko -> hodinky

Komparativní výhoda ZO

  • Komparace = porovnání

  • Pokud stát má absolutní výhodu u více výrobků, vyváží ten/ty produkty, kde je absolutní hodnota nejvyšší

  • Produkt vybíráme podle ceny, poptávky…

  • Souvislost se vzácností, výrobními faktory…

Struktura zahraničního obchodu

Teritoriální Komoditní
(Územní) (Zbožové)

Teritoriální

  1. Do jakých zemí vyvážíme (EU, Německo)

  2. Z jakých zemí dovážíme (EU, Německo)

Zbožové

  1. Jaké komodity dovážíme (suroviny – ropa, zemní plyn, stroje, potraviny)

  2. Jaké komodity vyvážíme (pivo, automobily, potraviny, sklo, porcelán)

- je výhodné vyvážet zboží s přidanou hodnotou (např. lepší vyvézt dřevěný nábytek, než nezpracované dřevo)

-> ziskovější, přibývání míst pro zaměstnání

Formy zahraničního obchodu

  1. Vývoz /export/

  2. Dovoz /import/

  3. Reexport

-> přímý

-> nepřímý

  1. Vývoz

- činnosti spojené s prodejem zboží a služeb do zahraničí

- důvody vývozu: vyšší zaměstnanost, roste ekonomika, příjem devizových prostředků, vyšší odbyt prostředků

-> přímý export

  • Tuzemský výrobce a zahraniční odběratel v přímém spojení bez prostředníka

-> nepřímý export

  • Mezi tuzemským výrobcem a zahraničním odběratelem je prostředník

  • Důvody vývozu:

Vyšší zaměstnanost, roste ekonomika, příjem devizových prostředků, vyšší odbyt prostředků

  1. Dovoz

  • Činnosti spojené s dodáním nebo nákupem zboží a služeb

  • Přímý

  • Nepřímý

  1. Reexport

  • Vývoz dovozu

  • Reexportem nakupuji zboží v cizině a prodává se do 3. země

  • Přímý
    -> nejde vůbec přes nás, zboží jde přímo do 3. země

  • Nepřímý
    -> koupě v cizí zemi, dovoz do tuzemska a následně vývoz do 3. země

  • Důvody:

-> obchodněpolitické překážky
-> vysoká cla
-> ekonomické důvody, nakoupí se levněji ve velkém množství, rozprodání v dalších zemích
-> kompletace dodávky (více druhů 1 výrobku a následný vývoz)

Riziko ZO

  1. Hospodářská rizika

  • Dopravní rizika -> ztráta dodávky, poničení
    => INCOTERMS (mezinárodní dopravní podmínky),
    př. EXWORKS -> vývozce dodávky pouze připraví v závodě k nakládce

  • Špatný odhad trhu -> špatná kvalita, nevhodný sortiment
    => veletrhy, získání obchodních partnerů

  • Nepřevzetí zboží

  • Nezaplacení zboží

Témata, do kterých materiál patří