Zahraniční obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
10. Zahraniční obchod
= obchodní činnost, která probíhá mezi jednotlivými státy
 - důležitá je obchodní politika
 (nástroje hospodářské politiky: měnová, fiskální, důchodová)
 - předmět ZO:
Zboží -> statky (spotřební a kapitálové)
Služby -> bankovní služby
Práva -> licence, patenty, know-how (licence např. franšízu)
- význam ZO:
Ekonomický -> úspora výrobních nákladů => tropické ovoce (dovoz je levnější než pěstování)
Politický -> spolupráce mezi státy => udržuje mírové vztahy
-  
Kulturní -> obohacení trhu
 
Absolutní hodnota ZO
Země dokáže vyrobit určitý produkt levněji než ostatní země a ten produkt vyváží
V ČR -> pivo -> podmínky pro pěstování chmelu, tradice, zkušenost
Francie, Itálie -> víno
Belgie, Švýcarsko -> čokoláda
Švýcarsko -> hodinky
Komparativní výhoda ZO
Komparace = porovnání
Pokud stát má absolutní výhodu u více výrobků, vyváží ten/ty produkty, kde je absolutní hodnota nejvyšší
Produkt vybíráme podle ceny, poptávky…
Souvislost se vzácností, výrobními faktory…
Struktura zahraničního obchodu
Teritoriální Komoditní
 (Územní) (Zbožové)
Teritoriální
Do jakých zemí vyvážíme (EU, Německo)
Z jakých zemí dovážíme (EU, Německo)
Zbožové
Jaké komodity dovážíme (suroviny – ropa, zemní plyn, stroje, potraviny)
Jaké komodity vyvážíme (pivo, automobily, potraviny, sklo, porcelán)
- je výhodné vyvážet zboží s přidanou hodnotou (např. lepší vyvézt dřevěný nábytek, než nezpracované dřevo)
-> ziskovější, přibývání míst pro zaměstnání
Formy zahraničního obchodu
Vývoz /export/
Dovoz /import/
Reexport
-> přímý
-> nepřímý
-  
Vývoz
 
- činnosti spojené s prodejem zboží a služeb do zahraničí
- důvody vývozu: vyšší zaměstnanost, roste ekonomika, příjem devizových prostředků, vyšší odbyt prostředků
-> přímý export
Tuzemský výrobce a zahraniční odběratel v přímém spojení bez prostředníka
-> nepřímý export
-  
Mezi tuzemským výrobcem a zahraničním odběratelem je prostředník
 -  
Důvody vývozu:
 
Vyšší zaměstnanost, roste ekonomika, příjem devizových prostředků, vyšší odbyt prostředků
-  
Dovoz
 
-  
Činnosti spojené s dodáním nebo nákupem zboží a služeb
 -  
Přímý
 -  
Nepřímý
 
-  
Reexport
 
-  
Vývoz dovozu
 -  
Reexportem nakupuji zboží v cizině a prodává se do 3. země
 -  
Přímý
-> nejde vůbec přes nás, zboží jde přímo do 3. země -  
Nepřímý
-> koupě v cizí zemi, dovoz do tuzemska a následně vývoz do 3. země -  
Důvody:
 
-> obchodněpolitické překážky
 -> vysoká cla
 -> ekonomické důvody, nakoupí se levněji ve velkém množství, rozprodání v dalších zemích
 -> kompletace dodávky (více druhů 1 výrobku a následný vývoz)
Riziko ZO
Hospodářská rizika
-  
Dopravní rizika -> ztráta dodávky, poničení
=> INCOTERMS (mezinárodní dopravní podmínky),
př. EXWORKS -> vývozce dodávky pouze připraví v závodě k nakládce -  
Špatný odhad trhu -> špatná kvalita, nevhodný sortiment
=> veletrhy, získání obchodních partnerů -  
Nepřevzetí zboží
 -  
Nezaplacení zboží
 
