20. Česká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
20. MO
Česká filozofie
středověká filozofie – 1. – 15. století
– ovlivněna křesťanstvím – všichni filozofové byli křesťané
– kritika uplácení církevních hodnostářů, kupování si úřadu,
institucionalizace církve, církevní hierarchie, majetku církve, odpustků
– snaha o možnost vyjádření svého názoru a kritiky nejen světských
panovníků ale i církevních hodnostářů
– 3 období: 1. předhusitské
2. husitské
3. období reformace a humanismu
– chiliasmus – v teologii bludná nauka, že Kristus na konci světa založí se svými svatými
tisíciletou říši jako pozemskou předzvěst nebeské blaženosti
– chiliastická éra se často líčí jako doba duchovních nebo smyslových
radovánek a požitků
– počátku vyznával svatý Augustýn
– koncem 19. a v první polovině 20. století byl zdiskreditován politickým
zneužitím, zejména „tisíciletou říší“ Adolfa Hitlera
– předhusitské období: Jan Milíč z Kroměříže – 1320 – 1374
– pražský kněz moravského původu
– podle F. Palackého „otec české reformace“
– kázal v Praze u Sv. Jiljí a Sv. Mikuláše
– sílící úcta k eucharistii = spojení mezi věřícími
a Bohem
– chléb, víno = svátostní znamení krve a těla
Ježíše
– vyzdvihl hodnoty původního křesťanství: víra,
naděje, láska
– eschatologie – nauka o posledních věcech člověka
– o smrti, pekle, nebi, posledním soudu
– Matěj z Janova – 1335 – 1404
– kritik přílišného uctívání svatých – „Kritérium
každého věřícího je rozum.“
– Tomáš Štítný ze Štítného – 1350 – 1394
– žák Milíče
– myšlenky o používání vlastního rozumu,
ne jen slepá víra
– odchovanec pařížské univerzity, získal
v té době nejkvalitnější vzdělání
– zpovědník u sv. Víta
– od papeže si vyžádal tzv. prebendy =
„důchod“
– člověku je vrozená „prvotní pravda“
– husitské období: – Petr Chelčický – 1390 – 1460
– žil na venkově, samouk, znalec bible
– hlásal rovnost lidí, byl proti válkám
– navázal na něj T. G. Masaryk, L. N. Tolstoj
– dílo: Sieť viery pravé
O boji duchovním
– odmítá duchovní násilí
–> nenásilné řešení problémů ve společnosti
(Ghándí, Tolstoj)
O trojím lidu
–> odmítá dělení společnosti na rytířský,
duchovný a robotný stav
– Jan Hus – 1371 – 1415
– filozofickým základem jeho názorů byl středověký realismus
– před autoritou rozumu musí ustoupit autorita církve i
světské vlastnosti
– požadavek mravní nápravy společnosti podle ideálu
prvotního křesťanství – víra, láska, naděje („Miluj bližního
svého jako sebe samého.“)
– kázal v Betlémské kapli právo lidu na chléb, vzdělání, kritiku
právo
– zjednodušil pravopis (spřežky)
– má blízko k patristice (sv. Augustýn)
– papež je podle něj „Kristův náměstek“ – prodávání