20. Česká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– stavěl proti sobě rozum x cit, poznání x mravnost
– demokracie – musí být založena na morálce, občanské
společnosti, duchovním klima, vzdělanosti
– volá po novém náboženství, které se opírá o víru v osobního
boha
– národ nechápe jako skupinu lidí obracející se k tradicím a
historii, ale jako skupinu, která se každý den tvoří prací,
výkonem, vzděláním, kulturou
– životní krédo: být objektivní, tolerantní, pevný, důsledný
– dílo: Otázka sociální a Česká otázka
– > obrací se k Husovi
Ideály humanitní
– Emanuel Rádl – 1873 – 1942
– profesor na UK, světoznámý filozof
– zabýval se současnými problémy: reforma školství, ženskou otázkou,
problematikou alkoholismu, vztah státu a církve
– představitel Masarykovy filozofie realismu
– morálka: mravně se chová člověk jedině tehdy, pokud je o tom vnitřně
přesvědčen
– kritika pozitivismu, přikláněl se k vitalismu
– dílo: Útěcha z filozofie
–> osobní zpověď
– Ladislav Klíma – 1878 – 1928
– velmi extravagantní člověk
– inspirován Schopenhauerem a Nietzschem – voluntarismem
– pohrdavý vztah k oficiální filozofii a společenským hodnotám (kouřil, pil,
drogy)
– odhodlán svou filozofii také žít, experimenty s „deoesencí“ – uváděl se do
extatických stavů, v nichž prožíval pocit božské suverenity vůči světu i
svému tělu
– své názory formuloval aforisticky –> je těžké formulovat ucelený obraz o
jeho filozofii (jako Nietzsche)
– zabýval se sebevražednými myšlenkami
– egosolipsismus – svět vytváříme na základě své vůle a představy
– dílo: Lidská tragikomedie
Svět jako vědomí a nic
– Jan Patočka – 1907 – 1977
– studium na Sorbonně – setkal se s Husserlem – navazuje na něj a na
Heideggera –> fenomenolog (niterné vnímání světa)
– tajemník Pražského filozofického kroužku
– signatář Charty 77 (jeden z 1. mluvčích – Hájek, Havel, Patočka),
Bartolomějská ulice (Staré M.) – po výslechu StB umírá
– profesor na UK, roku 1950 musel z politických důvodů pedagogické činnosti
nechat
– až do smrti pořádal „bytové semináře“
– zabýval se vztahem filozofie a vědy, postavením vědy ve společnosti,
smyslem lidské existence, krizí myšlenkového klimatu
– věda zasahuje do života nás všech a ovlivňuje každého jedince
– lidský život chápe jako trojí pohyb:
1. zakotvení ve světě
–> narození, vržení do světa
–> musíme začít fungovat
–> pohyb pudově instinktivní
2. pohyb v zařazenosti
–> fungování v každodenním životě
–> shánění věcí k užitku a manipulace s nimi
3. sebezískávání a sebevydávání
–> nejdůležitější, ale nejhůře dosažitelný pohyb
–> člověk se setkává sám se sebou, neschovává se za žádné
věci
– dílo: Přirozený svět jako filozofický problém