28. Filozofie v době osvícenství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
opak – imanentní (transcendentní = něco, co
nás převyšuje, co člověk nemůže smysli a
rozumem poznat)
Kritika praktického rozumu
–> morálka, etika
–> 4 základní filozofické otázky: Co je člověk?
V co mám věřit? Co mám dělat? V co mohu
doufat?
–> všímá si zde problematiky svobody – když
člověk chce být svobodný, nesmí zasahovat
do svobody jiných
–> kategorický imperativ = mé chování je
zacíleno a vím, co obsahuje, člověk má
v sobě generátor morálky, v každé situaci ví,
jak jednat, jak se má rozhodnout
–> hypotetický imperativ = předem nevím, co
bude mé chování obsahovat, imperativ je
něčím podmíněn (nějaká výjimečná situace)
–> maxima – ta nejlepší, nejvyšší vlastnost,
hlavní zásada, podle které subjekt jedná
–> „Jednej vždy tak, aby maxima tvé vůle mohla
být brána jako princip všeobecného
zákonodárství.“
–> morálně se chová člověk jen tehdy, když to
projde rozumovou úvahou
Kritika soudnosti
–> estetika, emoce
–> v oblasti emocí a estetiky vyslovujeme
subjektivní soud, neexistuje objektivní
kategorie
3. postkritické
–> filozofie náboženství
–> právo, mravnost
–> kosmopolitní problémy
Anglické osvícenství
– Isaac Newton – jeden z těch, kteří dali impuls k rozvoji osvícenské teorie
– dokázal, že nebeská tělesa udržuje na jejich dráze stejná tíha, která
přitahuje jablko k zemi (=spojení induktivního empirismu a deduktivní
matematiky)
– George Berkeley – 1685 – 1753
– „mladý“ filozof – první dílo napsal v 25letech
– jeho cílem bylo vyvrátit materialismus a tedy i ateismus
– bůh je ten, kdo umožňuje vjemy nezávislé na naší vůli
– všechny jevy a věci nejsou ve skutečnosti nic jiného než komplex
našich počitků
– dílo: Pojednání o základech lidského poznání
– David Hume – 1711 – 1776
– naše poznání tvoří počitky a vjemy
– na základě této zkušenosti vznikají dojmy – imprese, čisté počitky
– ideje = představy, počitky zpracované rozumem
– emocionalismus = chování, rozhodování pod vlivem emocí
– agnosticismus = podstata věcí a jevů je nepoznatelná
– etika je založená na emocích
– co je dobré a zlé závisí na emocích
– utilitarismus = jeho morálka je obecně prospěšná
– zajímavý pohled na příčinnost = výsledek časově následného jevu ne
objevení a zdůvodnění příčinných souvislostí
– tvrdil, že nemůžeme poznat kauzualitu –
příčinu a následek (vím, proč to tak je –
záměna za časovou následnost – když se věc
stane 10x stejně –> vím, znám příčinu
– nevěří v Boha, ale nepopírá jej
– představitel skepticismu
– dílo: Pojednání o lidské přirozenosti
–John Locke – 1632 – 1704
– empirik, senzualista
– 2 druhy smyslového vnímání – 2 druhy kvalit těles: 1. primární – vnější