Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Největší osobnosti a směry antické filozofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (225.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Největší osobnosti a směry antické filozofie

1. období antropologie

  • antropo- = člověk

  • Podstata je člověk, lidé a lidé hledají smysl života

  • Jak funguje člověk ve společnosti?

  • mohutný rozvoj řečnictví, lidé potřebují diskutovat

  • vytváří se skupina řečníků, učenců, mudrců, nazývají se = SOFISTÉ

Sofisté:

= učitelé moudrosti, kteří chodili mezi lidmi a učili je myslet, mluvit, vystupovat na veřejnosti, chodili na soudy, spolupracovali na obhajobách a nechávali si za to platit, byli to nejbohatší lidé doby

  • skeptici k poznání i k morálce

  • mudrci, nebo lidé kteří se za ně vydávali

  • potulní učitelé rozvoj gramatiky, mluvy

  • období demokracie v Athénách

  • porota Helaie složena z obyč. svobodných občanů ovlivněni logografy (autoři obhajob)

  • cíl: aby všichni uměli číst

  • nepatřili žádné k žádné škole, řečnili za peníze (např. se vydávali za příbuzné u soudu)

  • etický relativismus: „zákony jsou pro chudé a slabé“, „Silní a majetní si dokážou své zájmy obhájit“

  • negativa: logické klany, slovní hříčky v projevech, neomylný verbální projev, dávali falešné argumenty k debatě

  • ve společnosti kritika sofistů, objevuje se:

  • Sofistika = překrucování významů, planá rétorika, umění zdůvodnit něco za každou cenu

  • Sofismata = logické úskoky, zůstala po nich - hříčka, chyták - logické, ale absurdní v životě, např. „Co jsem neztratil, to mám.“

Protágorás z Abdéry

  • Setkal se s Demokrytem a dal mu peníze na vzdělání „Člověk si více váží toho, co si zaplatí“

  • Stal se bohatým

  • „o bozích nic nevíme“ obviněn z bezbožnosti a na útěku zemřel

  • na jednu věc může mít víc lidí víc názorů záleží na úhlu pohledu, všichni mohou mít pravdu, protože záleží na individualitě a subjektivitě člověka, člověk sám může posoudit co je a co není

  • pravda je relativní, subjektivní, skepse

  • každému je pravdou to, co se mu právě zdá pravdou být

  • „Člověk je měřítkem všech věcí.“, „Člověk je mírou věcí jsoucí, že jsou a nejsoucí, že nejsou“

Gorgiás

  • nihilista, agnostik (= člověk, co tvredí, že něco nelze poznat, nelze prokázat existenci)

  • kritizuje Eleaty kvůli myšlence, že neexistuje pohyb

  • odsoudil možnost bytí, všechno neexistuje

  • totální popření skutečnosti

  • noetický nihilismus= prázdno, nedůvěra v možnost spolehlivě poznávat svět)

  • 3 teze:

    • „Nic není, nic neexistuje“

    • „Kdyby něco bylo, nebylo by to poznatelné“

    • „Kdyby to bylo poznatelné, nebylo by to sdělitelné“

  • relativismus = věci se těžko vysvětlují, největší umění je učit

Sokrates

  • máma porodní bába, otec sochař – kameník (pak to ovlivnilo jeho teorie)

  • žil v době Sofistů, takže je představitelem Antropologické filosofie a díky svým činům ten nejznámější

  • byl proti etickému relativismu

  • byl námořník a prý hodně ošklivý

  • nenechal po sobě žádné dílo, objevuje se jen ve spisech od Platona, který byl jeho žák

  • nebyl teoretik, ale praktik, chodil do ulic (po agoře), kde rozmlouval s lidmi průkopník dialektiky, dělal to zadarmo

  • Jak se dostal do ulic? Měl příšernou manželku, která se jmenovala Xantipa a dennodenně ho přiváděla k šílenství, bylo s ní vážně k nevydržení. On se choval jinak venku a jinak doma (podpantoflák). Sokrates neměl na výběr a každý den musel odejít z domu někam do ulic. Jak tak pobýval v ulicích, začal s lidmi rozmlouvat, chtěl, aby lidi začali přemýšlet, a tak zavedl Sokratský dialog:

  • Sokratský dialog: 1. Diskuze – debatování na náhodné téma
    2. Zevšeobecnění - podrobné rozebrání problému
    3. Definování- určení problematiky
    4. Zasazení ironie- zpochybňuje to, k čemu žák došel, protože chce, aby se znovu zamyslel (ironie: nechal někoho mluvit, dělal hloupého shodil všechny jeho argumenty chtěl dovést lidi ke správnému cíli)

  • Teorie myšlení: chtěl, aby jeho žáci mluvili a přemýšleli sami, a když předvedli, co dovedou, pak teprve promluvil Sokrates a zavedl fakta, řekl jim, co řekli špatně atd.

  • DIAMONION= vnitřní hlas, svědomí, intuice; každý z nás v sobě má ukrytého démona, neboli boží hlas, před kterým nikdo z nás neuteče. Ten nám říká, jak se máme chovat. Je jen na nás, zda ho poslechneme nebo ne, když ho poslechneme, udělali jsme správně. Daimonion x vědění (Co je tedy správné?) Poprvé definoval svědomí.

  • MAIEUTIKA = porodnictví myšlenek, člověk může svým argumentováním někomu pomoci porodit myšlenky

  • Snaha o univerzálnost pojmů (ctnost, láska, přátelství,...)

  • Přezdívka „ovád, který bodá klisnu do sabin“ (slabiny = Athény)

  • kvůli tomu, že kazí mládež, byl v 70 letech odsouzen

  • Odsoudili ho k smrti, oponoval argumenty a naštval je

  • Vypil číši bolehlavu a zemřel (mohl utéct, ale to bylo proti jeho myšlení)

  • Srovnání se sofisty: byl zastáncem morálky, průkopník dialektiky

  • Nejznámější citáty: „Vím, že nic nevím.“ toho co nevíme je hrozně moc, musíme se vzdělávat; „Čím víc toho vím, tím jsem lepším člověkem.“, „Poznej sám sebe.“

Témata, do kterých materiál patří