Největší osobnosti a směry antické filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dílo O Duši (zakladatel psychologie), otázky co je lidská duše?
Duše: 1. Vegetativní (rostliny)
2. Smyslová - senzitivní (zvířata)
3. Rozumová - racionální (člověk) = Zoon Politkon= ta nejdokonalejší, člověk je v přírodě nejvýš, tvor sociální a politický, který je schopen utvářet systémypříroda: mrtvá a živá (rostliny, živočichové, člověk)
Filosofie
Aristoteles je monista, takže vidí Ideu jen v našem světě - rozchod s Platonem
Idea je přítomna jen v našem světě - tedy ve světě, o kterém víme, že existuje
Metafyzika („za fyzikami“) – ontologie, přesahuje jsoucna, transcendentní, přesahuje fyzikálno,..
Kritika Platóna a světa ideí
Řešení: idea je obsažena v každé věci
Učení o podstatě
vybaven bohatými přírodovědeckými znalostmi nabyl Aristotelés přesvědčení, že hledaný základ všeho jsoucího lze vykázat ve smyslové zkušenosti - nebude nutno předpokládat samostatný svět idejí
bytí by mohlo být odhaleno právě v pohybu jsoucen - v jejich vzniku a zániku
pohyb a změna nejsou pro Aristotela něčím nejsoucím (Paramenidés, Platón) - jsou uskutečňováním něčeho
jsoucna potřebují pohyb k tomu, aby se vůbec jsoucny mohla stát
jedná se o jakýsi ontologický pohyb - nikoli pouze mechanické přemísťování v prostoru
soudí, že něco co trvá a je přítomné může získat svoji existenci jen díky něčemu, co už nyní netrvá, co je zbaveno přítomnosti
podstatou všeho jsoucího je jednota toho, co se pohybuje a toho co nehybně trvá
podstata všeho jsoucího je jednota látky a tvaru (formy):
forma (MORFÉ)
- uskutečnění možnosti - ENERGEIÁ
látka (HÝLÉ)
- možnost, nepřítomnost tvaru, má schopnost přijímat, látka je tvaru vstřícná, nabízí tvaru různé možnosti - DYNAMIS
jsoucna jsou tím čím jsou díky dynamické proceduře přechodu z možnosti do skutečnosti
proměna látek se děje jakýmsi skokem - nelze ale myslet úplnou nicotu (z ničeho nemůže vzniknout něco)
zavádí pojem tzv. první látky (HÝLÉ PROTÉ) - univerzální, naprosto netělesná, nesmyslová možnost
přijetím tvaru vzniká druhá látka - smyslová (nějaká konkrétní surovina)
při popisu jsoucen nevystačíme pouze s pojmy látky a formy - k jsoucnům patří také jejich účel a záměr
všechna jsoucna jsou učiněna k nějakému účelu
podle Aristotela existují čtyři příčiny:
látková (causa materialis)
- látka, ze které je předmět
tvarová (causa formalis)
- vlastní tvar předmětu
účinná (causa efficiens)
- příčina působící, kdo to zhotovil
účelová (causa finalis)
- za jakým účelem
je v řetězci motivů (příčin) nějaký konec? - co (kdo) je první příčina?
Aristotelova odpověď: první hybatel
vše uvádí do pohybu, ale sám je nehybný (zase by něco muselo uvádět v pohyb) - nehybný hybatel
je udělovatelem smyslu a účelu - THEOS
sám nemůže být v možnosti, ale je rovnou ve skutečnosti - je tedy bez látky (není zde již žádná další možnost, která by mohla přijmout formu)
je tedy čistou formou bez látky - dokonalý a úplný
je nejčistším blahem, oproštěným od trýzně (pak by potřeboval něco z vně sebe sama - nebyl by dokonalý - byla by možnost, jak by mohl být dokonalejší)