Největší osobnosti a směry antické filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Aristippos
cíl života je dosažení co nejvyšší smyslové slasti
„Slast je nejvyšší dobro, bolest je největší zlo.“
chce dosáhnout umění života, které by se dokázalo vyhnout všem formám bolesti
300 př. n. l. – zakládá Epikúros v Athénách filozofickou školu (rozvádí Aristippovu etiku duševní a tělesné slasti v kombinaci s Démorkitovým učením o atomech)
Epikúros ze Samu
zakladatel (4.-3. stol. přnl.)
filozof rozkoše, slasti, učí jak správně prožít šťastný život,
Antaraxia= užívej života co to jde, neohlížej se na jiné duše, zajisti si, aby ty jsi byl šťastný a užíval si slastí.navázal na atomisty – věci jsou tvořené atomy a prázdnem, pohyb atomů je svobodný, tzv. parenklineze (svobodná odchylka pohybu atomu) – atomy se samovolně odchýlí z dráhy
cílem života je odstranit bolest
POJEM SLAST/ROZKOŠ
svůj život máme směřovat ke hledání rozkoše
Slast = nepřítomnost bolesti, kdy opakem je Strast
2 typy slastí: 1. Hédoné = požitkářství, neboli slast z dobrého jídla, vína, sexu, spánku
2. Eudaimonia = vyšší slast, například když máme slast z toho, že jsme přišli
na nějakou výbornou myšlenku a tím uspokojili svého duchaŽij skrytě!“
→ stát, politika < soukromí (malý zájem o politiku a společenské dění)
logika (jak zabránit omylům)
fyzika = předstupeň etiky -> svět: přirozená souvislost věcí - X stvořen bohy - X zásah bohů - ale nepopírá existenci bohů, žijí „mezi světy“
navazuje na Démokritovu nauku o atomech – člověk – X strach z nadpozemsk. mocností → pustoší duši → osvobození (Aby člověk žil dobrý život, musí překonat strach ze smrti)
cíl: blaženost (krotí rozum)
poznatky o Epikurejské filosofii: básně Tita Lucretia Cara
Epikurovy myšlenky:
- při rozkoši mohou přijít i neblahé vedlejší účinky -> př. Za všechny své úspory si koupíš čokoládu a hned ji sníš, půl hodiny po dojezení pochopíš
- výsledek slasti krátkodobé je třeba měřit s možností větší, trvalejší nebo intenzivnější slastí (př. rozhodnutí se, že rok nebudeš jíst čokoládu, protože si raději ušetříš kapesné na kolo nebo prázdniny)
- člověk má na rozdíl od zvířat možnost si naplánovat svůj život
- zdůrazňoval, že slast nemusí být totožná se smyslovým prožitkem - patří sem i hodnoty jako přátelství, umění
- řecké ideály vychutnání života: sebeovládání, střídmost, vyrovnanost (touhu je třeba krotit, vyrovnanost mysli nám pomůže vydržet bolest)
“Smrt se nás netýká, protože dokud žijeme, tak smrt není a když přijde, nejsme už my”
Souhrn Epikurovy filozofie = „čtyři léčebné prostředky“
1. Bohů se není třeba bát
2. Se smrtí si nemusíme dělat starosti
3. Dobra lze snadno dosáhnout
4. Zlo lze snadno vydržet
Stoicismus
3. stol. p.n.l.
zajímají se o hledáním klidu, vnitřního klidu
Stoický klid = naprostý klid, nic nás nemůže rozhodit
Přímá úměra stoického klidu: Čím víc jsi nevyrovnaný, tím víc tak působíš. Když jsi vyrovnaný a jsi v pohodě, působíš tak i na své okolí.
APATHEA = hlavní ctnost stoicismu, znamená lhostejnost a náš přístup k tomu, že nás nic za žádnou cenu nesmí rozhodit, a proto máme být lhostejní
Vášně, city – páthé → představují zlo, protože díky nim i věci, které nejsou důležité, my za důležité pak považujeme, což nás potom vykolejí, vyvádí nás z klidu, duševní rovnováhy. Apathéia = zbavíme-li se vášní, dosáhneme klidu.
varují hlavně choleriky, říkají, aby neventilovali své názory, ale byli uzavření, moudrost je v uzavřenosti
Později přesun i do Říma (senátor Seneca)
znaky stoicismu: empirismus, altruismus (láska ke všemu živému), humanismus, kosmopolitismus
chápe filosofii jako jednotu logiky (teorie poznání), fyziky (přírodní filosofie) a etiky
senzualismus (důraz na smyslové vnímání), pravdivé je to tvrzení, které není možné vyvrátit rozumem
„Žij ve shodě s přírodním řádem“ – žij ctnostně
odvozeno od budovy v Aténách "stoá poikilé" = barevná sloupová síň", kde založil Zenon z Kitia vlastní filosofickou školu
. Poprvé použili pojem "tabula rasa" - dávali důraz na zkušenost (de facto empirismus).
Lidé mají k dispozici část světového či absolutního rozumu – logos. Každý člověk má v sobě mikrokosmos (odraz makrokosmu).
Existuje všeobecně platné právo – „přirozené právo“ – platí pro úplně všechny.
Dělení stoiků: