Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filosofie 18.st

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (41.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

J. J. ROUSSEAU

  • měl silné psychické problémy z dětství, kdy ho jeho matka bila, ale jemu se to líbilo, a proto začal navštěvovat nevěstince (vychovávala ho Maman – matka i milenka)

  • stejně jako u Voltaiera mu chyběla mateřská láska

  • zemřel na pohlavní nemoc

  • nevěděl k jaké církvi (kalvinistická a katolická)

  • svým dílem počal období romantismu

  • „kázal vodu, ale pil víno“

  • „zpátky na stromy“ – narodili jsme se svobodní, všude jsme v okovech, pokrok nás ničí (potřeba být lepší, vyvíjet se), kazí nás společnost – dílo: rozprava o vědách a umění: vědecký pokrok ani kultura nás nedělají lepšími lidmi, hodnota kultury, jak moc na nás kultura působí, štěstí by nám přinesla prostota a chudoba

  • „lhář“ – snažil se motivovat lidi k přírodě, nebyl v přírodě, kritizoval šlechtu, rád se s ní stýkal

  • během života jeho děti skončily v ústavu, protože zanedbával péči, paradox jeho dílo Emil

  • dílo Emil: kniha o tom, jak správně vychovávat děti, a jak nic nezanedbat, musíme upřednostnit citovou výchovu ne intelektuální, do racionalisticky smýšlejícího osvícenství přinesl cit, boha bychom měli vnímat srdcem (ale svoje děti nechal v sirotčinci)

  • filosoficky chápe přírodu jako dokonalost- vrací se k preromantizmu- a odsuzuje nový technický převrat, a říká:
    „Člověk a pokrok techniky vedou přírodu ke zkáze!“
    „Člověk sám sebe kazí technickými pokroky“
    „Člověk je nesvobodný v důsledku moderní techniky!“
    „Člověk se narodí svobodný, ale umírá v okovech!“

  • Rozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi (Voltaire se mu vysmál) – nerovnost přirozená (muž, žena, staří, mladí,..) a mravní (politická – bohatí, chudí, vládci, ovládaní, páni, otroci) původ nerovnosti mezi lidmi

  • hlavní dílo: Společenská smlouva

  • shrnul všechny myšlenky nejdůležitější je, aby vládl suverenní lid, ten může část svých práv předat panovníkovi

  • část moci vládnoucí a zákonodárná (náleží lidu), lid tvoří zákony, kterými se všichni musí řídit (včetně vlády)

  • zákony musí být schváleny všemi lidmi (bylo by to lepší nebo horší?) – propagoval přímou demokracii

  • základ pro vytvoření francouzské ústavy (to je základ vytvoření naši ústavy)

  • dílo: Vyznání: pesimistický, nevyrovnaný, psychopatické rysy, popisuje svůj vztah k náboženství, založen na citu

  • hlavní heslo Francouzské revoluce: „Volnost, rovnost, bratrství.“


    ENCYKLOPEDISMUS

  • lidé chtěli vševědoucí proud, nebo něco, kam se podíváme, když nevíme

  • Encyklopedické vzdělání = co nejvíce znát a vědět, učit se věci mechanicky (jako báseň)

  • 1. Encyklopedie věd = 1751 Denis Diderot, Jean de Alembert – 1780

  • racionální slovník věd, umění a řemesel

  • kniha byla tvořena 30 let

  • později se začaly chytat encyklopedie z jiných zemí, například Rakousko-Uhersko s encyklopedií, která se jmenovala Otův slovník naučný

  • přispívali do ní různí autoři – Julien Delametrie (dílo člověk stroj) , Ditroch von Holbach (představitelé mechaniského materialnismu)

Témata, do kterých materiál patří