Filosofie 18.st
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
J. J. ROUSSEAU
měl silné psychické problémy z dětství, kdy ho jeho matka bila, ale jemu se to líbilo, a proto začal navštěvovat nevěstince (vychovávala ho Maman – matka i milenka)
stejně jako u Voltaiera mu chyběla mateřská láska
zemřel na pohlavní nemoc
nevěděl k jaké církvi (kalvinistická a katolická)
svým dílem počal období romantismu
„kázal vodu, ale pil víno“
„zpátky na stromy“ – narodili jsme se svobodní, všude jsme v okovech, pokrok nás ničí (potřeba být lepší, vyvíjet se), kazí nás společnost – dílo: rozprava o vědách a umění: vědecký pokrok ani kultura nás nedělají lepšími lidmi, hodnota kultury, jak moc na nás kultura působí, štěstí by nám přinesla prostota a chudoba
„lhář“ – snažil se motivovat lidi k přírodě, nebyl v přírodě, kritizoval šlechtu, rád se s ní stýkal
během života jeho děti skončily v ústavu, protože zanedbával péči, paradox jeho dílo Emil
dílo Emil: kniha o tom, jak správně vychovávat děti, a jak nic nezanedbat, musíme upřednostnit citovou výchovu ne intelektuální, do racionalisticky smýšlejícího osvícenství přinesl cit, boha bychom měli vnímat srdcem (ale svoje děti nechal v sirotčinci)
filosoficky chápe přírodu jako dokonalost- vrací se k preromantizmu- a odsuzuje nový technický převrat, a říká:
„Člověk a pokrok techniky vedou přírodu ke zkáze!“
„Člověk sám sebe kazí technickými pokroky“
„Člověk je nesvobodný v důsledku moderní techniky!“
„Člověk se narodí svobodný, ale umírá v okovech!“Rozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi (Voltaire se mu vysmál) – nerovnost přirozená (muž, žena, staří, mladí,..) a mravní (politická – bohatí, chudí, vládci, ovládaní, páni, otroci) původ nerovnosti mezi lidmi
hlavní dílo: Společenská smlouva
shrnul všechny myšlenky nejdůležitější je, aby vládl suverenní lid, ten může část svých práv předat panovníkovi
část moci vládnoucí a zákonodárná (náleží lidu), lid tvoří zákony, kterými se všichni musí řídit (včetně vlády)
zákony musí být schváleny všemi lidmi (bylo by to lepší nebo horší?) – propagoval přímou demokracii
základ pro vytvoření francouzské ústavy (to je základ vytvoření naši ústavy)
dílo: Vyznání: pesimistický, nevyrovnaný, psychopatické rysy, popisuje svůj vztah k náboženství, založen na citu
hlavní heslo Francouzské revoluce: „Volnost, rovnost, bratrství.“
ENCYKLOPEDISMUSlidé chtěli vševědoucí proud, nebo něco, kam se podíváme, když nevíme
Encyklopedické vzdělání = co nejvíce znát a vědět, učit se věci mechanicky (jako báseň)
1. Encyklopedie věd = 1751 Denis Diderot, Jean de Alembert – 1780
racionální slovník věd, umění a řemesel
kniha byla tvořena 30 let
později se začaly chytat encyklopedie z jiných zemí, například Rakousko-Uhersko s encyklopedií, která se jmenovala Otův slovník naučný
přispívali do ní různí autoři – Julien Delametrie (dílo člověk stroj) , Ditroch von Holbach (představitelé mechaniského materialnismu)