Kinematika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Má vždy směr tečny k trajektorii
Je orientována ve směru změny polohového vektoru
Průměrná rychlost
$\mathbf{v =}\frac{\mathbf{\mathrm{\Delta}s}}{\mathbf{\mathrm{\Delta}t}}\mathbf{=}\frac{\mathbf{s}_{\mathbf{2}}\mathbf{- \ }\mathbf{s}_{\mathbf{1}}}{\mathbf{\mathrm{\Delta}t}}\mathbf{;\ }\left\lbrack v \right\rbrack = m.s^{- 1}$
Zrychlení a
-
Charakterizuje časovou změnu vektoru rychlosti
Změnu velikosti nebo směru
Okamžité zrychlení
$\mathbf{a =}\frac{\mathbf{\mathrm{\Delta}v}}{\mathbf{\mathrm{\Delta}t}}\mathbf{;}\mathrm{\Delta}t \rightarrow 0;\ \left\lbrack a \right\rbrack = m.s^{- 2}$
Rozkládáme ho na 2 složky:
Tečné zrychlení at
Změna velikosti rychlosti
Směr má stejný nebo opačný (brzdění) jako okamžitá rychlost
at = 0 = > pohyb rovnoměrný
Normálové zrychlení an
Kolmé ke směru okamžité rychlosti
Vyjadřuje změnu směru rychlosti
an = 0 = > pohyb přímočarý
Rovnoměrný pohyb hmotného bodu
Při tomto pohybu má rychlost HB stálou nenulovou hodnotu
Rovnoměrný přímočarý pohyb
$a_{t} = 0\ m.s^{- 2};\ a_{n} = 0\mathbf{;\ v =}\frac{\mathbf{\mathrm{\Delta}s}}{\mathbf{\mathrm{\Delta}t}}\mathbf{=}\frac{\mathbf{s - \ }\mathbf{s}_{\mathbf{0}}}{\mathbf{t -}\mathbf{t}_{\mathbf{0}}}\mathbf{;s =}\mathbf{s}_{\mathbf{0}}\mathbf{+ vt =} > s = vt$
s0 = počáteční dráha
Grafické závislosti:
Rovnoměrný křivočarý pohyb
Rychlost má směr tečny k trajektorii HB
at = 0 m.s − 2; an ≠ 0
Rovnoměrně zrychlený (zpomalený pohyb)
Pro tento pohyb platí:
at ≠ 0 m.s − 2 = konst.
t = 0 s = > v0 ≠ 0; s0 ≠ 0
Graf závislostí:
Platí pro zrychlený pohyb
Volný pád
Pohyb volně puštěného tělesa v blízkosti povrchu Země ve vakuu
Rovnoměrně zrychlený pohyb s
Nulovou počáteční rychlostí
v0 = 0
Pokud je počáteční rychlost nenulová jedná se o vrh
Tíhovým zrychlením g = 9, 81 m.s − 2
Směřuje vždy svisle dolů
Vztahy:
v = gt
$\mathbf{s\ = \ ½\ }\mathbf{\text{gt\ }}^{\mathbf{2}}\mathbf{=}\frac{\mathbf{\ }\mathbf{\text{\ v}}^{\mathbf{2}}}{\mathbf{2}\mathbf{g}}$
Skládání pohybů
Těleso koná 2 a více pohybů zároveň
Příklad:
Pohybující se člověk v jedoucím vlaku
Motorový člun plující po proti toku řeky
Míč vržený šikmo vzhůru
Výslednou polohu tělesa získáme složením dílčích jednoduchých pohybů
Pro skládání pohybů platí princip nezávislosti pohybů:
Koná-li těleso současně 2 a více pohybů po určitou dobu, je jeho výsledná poloha taková, jakoby konal tyto pohyby postupně v libovolném pořadí, každý po určitou dobu.
Příklad:
Míček vržený vodorovně koná 2 pohyby:
Nerovnoměrný přímočarý
Volný pád
Rovnoměrný pohyb po kružnici
= rotační pohyb
Nemění se velikost rychlosti, ale její směr ano
Pohyb periodický
Perioda T = oběžná doba
Za 1 periodu opíše HB celou kružnici a polohový vektor opíše 2π radiánů