LEGENDA O OSTOJOVI
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strop v jizbě byl jen možná, kouř vycházel buď přímo dírou a nebo štítem domu
Magické praktiky - nesmí se používat staré dřevo, protože ztratilo život,
správné místo je tam, kam lehá dobytek, protože to je místo plodnosti,
položení základů vyžaduje uložení domovní oběti - zakopání něčeho na znamení bohatství a štěstí
Význam obilnářství - obilí ukládal v humně, často se dělali jámy, do kterých se diky CO2 nedostali škůdci a semeno neklíčilo, dále různé nádoby nebo dřevěné truhly
Dobytek většinu roku zůstával pod širým nebem - velmi odolný, jen jednoduchý přístřešek
Velký problém představovala voda - studny doloženy nejsou, takže buď z řeky (ale moc velký sráz) nebo pramen vody stékající po skále
Pole a pastviny
Na jaře a úhoru (měl tři pole, každé rozdělené do tří částí) stroj: radlo
Ager - pole nebo orná půda
Campus - zóna při lesu
Trojpolní systém - rotační střídání ozimu, jaře a úhoru (měl tři pole, každé rozdělené do tří částí, nebo jedno pole na tři části) ALE proč by měl tři pole? Je potřeba hodně dobrých nástrojů. V Čechách se objevovalo až o 100 let později. Využívá se v místech s málo půdy ne na samotě.
Každý rok musel odevzdat 12 denárů (z obilí či dobytka)
Ves Zbyhněvova
Zbyhněv byl kanovník
Únětice - více majitelů, pak je zdědil Zbyhněv a založil kostelní statek
Vesnice rozptýlené (středem byl kostel) nebo kompaktní (shluk na souvislé ploše)
Ale Únětice neodpovídají ani jedné - jsou na svahu
Byla to asi řádková potoční ves (terasové sídliště)
Nejdůležitější byl kamenný kostel (nechal postavit Zbyhněv a chtěl v něm být pochován)
Homiliář opatovický - příručka pro faráře
Před kostelem je atrium - oplocené, s hroby
Místo setkání obyvatel v neděli
Zákaz tance v atriu
Zvon - rozrážení bouře, hlas Boží, volání po ochraně
Únětické hospodářství
Cca 80 x 50 m, stáj pro koně, ovce, kozy
Stodola pro zásoby sena
Nevíme, zda tam byly domy pro všechny, kdo tam pracovali
Ale dům pro Zbyhněv a druhého kanovníka tam stát mohl - pravděpodobně by byly z kamene
K statku patřil i mlýn (první doložený v Čechách)
Už pro tolik uživatelů nebylo výhodné mlít si obilí sami
Uživatelé únětického statku - kanovníci Ráž a Bezděd
Nejspíš nejstarší mlýn s vodorovným kolem - moc malý proud a spád potoka - i tak pracoval
jen za příznivých podmínek
Mlýn znamenal pomalý rozvoj mentality obyvatel, hospodářský rozvoj, nečerpání lidské síly a
energie
Ostoj si u mlynáře mouku nenechal mlít - dovoz, musel by tam nějakou část obilí nechat jako
protislužbu
Plužiny - louky, pole, pastviny
Radlo - lehký nástroj
Únětice neměly přesné hranice - o století později po Zbyhněvovi, už hranice někdo vymezil kameny, kůly, mohylkami nebo něčím takovým
Den práce
Každé ráno sedlák vzhlíží k obloze a snaží se určit jaké bude počasí ten den
Žena mezitím vzkřísí doutnající uhlíky v ohništi
Už jasně dané role v domácnosti
Práce byla synonymem pro bídu, nouzi
Děti pracovaly od té doby, kdy toho byly schopny
Vládnoucí vrstvy prací pohrdaly, přestože je zemědělci živili
V té době přežití záviselo na fyzické síle - ženy byly slabší, proto má řád svou logiku a muž je dominantní
Při práci se ale podle potřeby a sezóny doplňovali
Pořád ale bylo co dělat a na čem pracovat, pokud ne zrovna na poli, staralo se o dobytek, opravy domu, plotu atd.
Nejdůležitější je období žní, celá rodina pracuje, aby bylo vše hotovo
Namáhavé období před zimou, potřeba vše připravit, nasekat dostatek dříví, mít zásoby jídla
Ráno se najedl, obstaral dobytek a vyrazil na pole, jedl někdy doma jinak na poli (chleba a sýr), po práci zase obstaral dobytek a šel spát (cca 6h) pracoval 14 až 16 hodin denně
V zimě se na oběd vždy vracel, aby se trochu zahřál, měl více času na spánek a odpočinek, rozmýšlel si chyby a vylepšování v pěstování
Děti do doby samostatnosti byly spíše na obtíž
Objevovala se i infanticita
Chlapci chodili s otcem na pole a do lesa, dívky pomáhaly s domácností a sourozenci
Železo muselo ujít dlouho cestu než se vůbec dostalo k Ostojovi a bylo ho málo - neobešel se ale bez sekery a srpu (radlo měl pravděpodobně také železné)
Z malb známe i motyky a rýče
Při vymýcení lesa používal i oheň
Až na pár výrobků z hlíny, kovu (nůžky atd), kamene, měl vše vyrobené ze dřeva