2. Hotelové řetězce a moderní formy řízení hotelu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hotelové řetězce a moderní formy řízení hotelu
Kooperace podniků cestovního ruchu
50. léta, americká letecká společnost American Airlines založila první hotelovou společnost Hotels Corporation
Jeden z prvních hotelových řetězců Inter Continental
Společnost chtěla nabídnout svým to nejlepší pohodlí a komfort všude na světě
80. léta, rozkvět hotelových řetězců, silnější postavení na mezinárodním trhu
Nejrychleji rostoucí řetězec Holiday Inn
Hilton Hotel Corporations, Marriott Corpor, Four Seasons, Orea Hotels, Accor, Choice Hotels, SAS Radison, Kempinski, Fortuna Hotels, Mövenpick
Výhody hotelových řetězců
Finanční výhody – bez velkých finančních nákladů (nižší náklady na reklamu, kontroly,…)
Marketingové výhody – využití společné reklamy, databáze klientů, marketingový výzkum
Všeobecná důvěra – bankovní úvěr, spokojenost klientů
Výhody v oblasti nákupu – příznivější ceny a dostupnost výrobků
Manažerské výhody – tréninkové programy, kurzy, školení, vlastní vzdělávací program
Technické výhody – společná údržba, prádelna, ekologické předpisy
Nevýhody hotelových řetězců
Komunikace – vhodný komunikační prostředek, nejmodernější technika
Kontroly – dodržování stanovených kontrol
Náklady – neměly by být vyšší, než kdyby byl hotel samostatnou jednotkou
Systémy hotelových řetězců
Integrovaný řetězec – složený z hotelů, z nichž některé vlastní, ale lze kombinovat různými formami:
Vlastníkem je sama společnost
Franchisová smlouva – prodej práva, stejný název, značka, design
Dosažená vlastního vedení
Smlouva o řízení – smlouva mezi provozovatelem a vlastníkem za účelem poskytování výkonů a prodej služeb (ubytování, stravování)
Dobrovolný řetězec – vzniká, když se domluví několik nezávislých hotelů s účelem společného podnikání na akcích, které by si jako samostatné jednotky nemohly dovolit
Strategická aliance = cílem je spojit zdroje, znalosti a přístup na trh
Moderní formy řízení
Outsourcing
Vnější zdroje využití, nákup mimo podnik
Podstatou je vyčlenění určitých podnikových činností a nahrazení externími poskytovateli
Výhody outsourcingu
Nižší nákladové hospodářství, vyšší úroveň konkurence služeb
Snažší vedení celého podniku, zvýšená flexibilita
Nižší riziko podnikání
Nevýhody outsourcingu
Závislost na externím partnerovi
Únik informací
Problémy s navrácením do původního stavu
Nepříznivý dopad na pracovní morálku
Franchising
Vzniká v USA, vznik sítí distributorů, automobilů, hotelů, restaurací, kaváren …
Představuje marketingový systém distribuce služeb, zboží a technologie, který je založen na spolupráci mezi finančně samostatnými stranami – Franchisor (poskytovatel) a Franchisiant (příjemce)
Franchisor zaručuje právo a zároveň ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí