3. Organizační struktura hotelu, hotelový marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Organizační struktura hotelu, hotelový marketing
Vymezení pojmu
uspořádání pracovních procesů, lidských a věcných zdrojů k dosažení cílů
rozčlenění na hlavní úseky a pod úseky podle činnosti a jejich vzájemné vazby
musí být přehledná a vyznačující co nejjednoznačnější dělbu práce
jde o to, aby se sjednotila koordinace mezi jednotlivými úseky
v každém provozu je rozdílná, ale úseky spolu musí spolupracovat
Organizační struktura hotelu musí zajistit: dělbu práce, spolupráci jednotlivých úseků, delegaci rozhodovacích pravomocí, vztahy podřízenosti a nadřízenosti, neformální organizaci
Druhy: funkcionální – u malých hotelů
divizní – u větších hotelů, má pod sebou divize
Vedoucí pracovníci
Obecné požadavky na vedoucí pracovníky
Správná komunikace, schopnost kompromisu, rozhodnout se, kontrola, motivace, znát úsek, kde pracuji, spolupráce, příjemné vystupování a vzhled
Typy manažerů:
Autokratický typ: nezajímají ho názory ostatních, myslí si o sobě, že dělá všechno dobře, vytváří neosobní vztah
Demokratický typ: ví, co má dělat, umí dobře vést, akceptuje názory podřízených, skupina je spokojená a ochotná spolupracovat
Liberální typ: skoro neovlivňuje chod skupiny, nemá autoritu, volný průběh, nemá přesně vymezenou dělbu práce
Provozní úseky hotelu ubytovací – front office, house keeping
stravovací – F&B
technický
Osobnostní předpoklady: osoba důrazná, nápaditá a kreativní
má praktické zkušenosti, praxe
jazykové znalosti
asertivní chování
dobrá schopnost úsudku a znalost psychologie
výborný zdravotní stav, společenské vystupování
flexibilní – nepravidelná pracovní doba
TOP management
Ředitel Ředitel divize Prodejní, technický (právník), ekonomický, finanční, obchodní, personální, provozní Front Office F&B HousekeepingGenerální ředitel – hlavní ředitel zodpovědný za celý chod hotelu
Výkonní ředitelé – řídí činnost hotelu v souladu s právními úkony, plní úkoly, které jim jsou uloženy, odpovídají za řízení hotelu a splnění úkolů
Výkonné funkce v hotelu:
Právník dodržuje právní normy, jedná před soudy a státní správou, vymáhá pohledávky, sleduje pojistky, vypracovává smlouvy
Ekonomický ředitel dohlíží na správné využívání hotelu, zodpovídá za finanční kázeň (daně) a cenovou politiku, řídí hotelovou pokladnu, kontroluje účetnictví
Obchodní ředitel řídí ceny ve stravování, rozvíjí obchodní síť, kontroluje poctivost prodeje, vyřizuje reklamace, pořádá gastronomické akce
Personální ředitel vyplácí mzdy zaměstnancům, přijímá nové zaměstnance, stará se o studenty v době praxe, vede agendu všech zaměstnanců
Provozní management
zajišťuje každodenní plynulý chod hotelu (výroba, odbyt, sklad)
Front Office
Vedoucí úseku ubytování – organizuje a řídí činnosti ubytovacích středisek, využívá kapacitu hotelu, dodržuje a kontroluje poctivost prodeje, vyřizuje stížnosti hostů, dělá rezervace