25. Filozofie novověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- poté nastupuje zkušenost a smysly
- Je člověk omylem boha nebo bůh člověka? - jeden z toho je výmysl
- člověk nechce říct, že neexistuje, vyloučí boha
- metoda dedukce (nezpochybnitelný základ od kterého odvíjíme teze a nabalujeme na to další myšlenky)
- matematický způsob – nezpochybnitelný
- máme kámen, který je nezpochybnitelný, navazujeme – to další musí být také nezpochybnitelné
- svoboda vůle x emoce – emoce vyhrají, to Descartes nechápal
ONTOLOGIE
Člověk je rozdělený:
A) Duše (myslí si, že člověk vnímá a myslí duší)
B) Rozlehlost – proměnlivost
Vlastnosti: esenciální – základní
akcidentální – náhodné - svíčka hoří, sfouknu – akcidentální, existuje – až dohoří, nebude existovat, barva
- všechny předměty mají stejnou vlastnost – proměnlivost – na té se můžeme shodnout
- lidé užívají smysly – záleží na zkušenosti, je těžké se shodnout a domluvit
- pomíjí složku emocí – víme, že se to nemá, ale stejně to děláme, protože po tom toužíme (otevře osvícenství – člověk není stroj)
- svoboda vůle x emoce
Část c
EMPIRISMUS – JOHN LOCKE (1632-1704)
- nepřikládal velký důraz matematice
- dedukce je vhodná pro matematiky, není schopná podchytit lidské smysly
2 zdroje poznání:
A) Sensation – senzace
- skládáme z jednotlivých částí
POČITEK = slyším zvuk
VJEM = celkový obraz co zvuk způsobilo
B) Reflection – reflexe
- doplněná o zkušenost – empirická
- reaguji na počitky
- kritika vrozených idejí – rozdíl od Descartesa
- člověk je čistá deska, která se během života popisuje – Bůh není vrozený
- máme predispozice – citlivější, něco vnímáme lépe, něco hůře, jiné fyzické predispozice
- z hlediska uvažování – buduje se výchovou
- počátek anglického osvícenství
- výchova – mimo dům, doma, na ulicích, v divadlech, výchovné působení prostředí
- všechno na mě má vliv
- tabula rasa = lidský rozum je jako nepopsaná deska, je popisována zkušeností – materiál pro vznik jednoduchých idejí → rozum vytváří komplexní ideje
- do jaké míry jsem produktem výchovy a do jaké produktem genů – neumíme rozeznat provázanost
- simple ideas – vnímáno jedním smyslem – koule je zelená, skleněná, mohu šáhnout
- complex ideas – rozum spojuje ideje, zapojení více smyslů
- QUALITIES:
a) primární kvality
- počet knedlíků, musí být oddělené od skutečnosti – matematika, počet
b) sekundární kvality – vůně, chuť, - subjektivní, závisí na zkušenosti, barva
- každý z nás vnímá svět velmi subjektivně
- většina lidí uvažuje poprvé B
- uvažujeme iracionálně
- neumíme se na mnoha věcech dohodnout
LOCKE A POLITIKA
- státní moc není odvozená od Boha, ale od souhlasu osob
- občané x vládnoucí – musí vzniknout smlouva, dobrovolně odevzdáme část svých práv
- ne poddaní ale občané – mají práva ale i nároky, stát má hlídat práva