Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25. Filozofie novověku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- poté nastupuje zkušenost a smysly

- Je člověk omylem boha nebo bůh člověka? - jeden z toho je výmysl

- člověk nechce říct, že neexistuje, vyloučí boha

- metoda dedukce (nezpochybnitelný základ od kterého odvíjíme teze a nabalujeme na to další myšlenky)

- matematický způsob – nezpochybnitelný

- máme kámen, který je nezpochybnitelný, navazujeme – to další musí být také nezpochybnitelné

- svoboda vůle x emoce – emoce vyhrají, to Descartes nechápal

ONTOLOGIE

Člověk je rozdělený:

A) Duše (myslí si, že člověk vnímá a myslí duší)

B) Rozlehlost – proměnlivost

Vlastnosti: esenciální – základní

akcidentální – náhodné - svíčka hoří, sfouknu – akcidentální, existuje – až dohoří, nebude existovat, barva

- všechny předměty mají stejnou vlastnost – proměnlivost – na té se můžeme shodnout

- lidé užívají smysly – záleží na zkušenosti, je těžké se shodnout a domluvit

- pomíjí složku emocí – víme, že se to nemá, ale stejně to děláme, protože po tom toužíme (otevře osvícenství – člověk není stroj)

- svoboda vůle x emoce

Část c

EMPIRISMUS – JOHN LOCKE (1632-1704)

- nepřikládal velký důraz matematice

- dedukce je vhodná pro matematiky, není schopná podchytit lidské smysly

2 zdroje poznání:

A) Sensation – senzace

- skládáme z jednotlivých částí

POČITEK = slyším zvuk

VJEM = celkový obraz co zvuk způsobilo

B) Reflection – reflexe

- doplněná o zkušenost – empirická

- reaguji na počitky

- kritika vrozených idejí – rozdíl od Descartesa

- člověk je čistá deska, která se během života popisuje – Bůh není vrozený

- máme predispozice – citlivější, něco vnímáme lépe, něco hůře, jiné fyzické predispozice

- z hlediska uvažování – buduje se výchovou

- počátek anglického osvícenství

- výchova – mimo dům, doma, na ulicích, v divadlech, výchovné působení prostředí

- všechno na mě má vliv

- tabula rasa = lidský rozum je jako nepopsaná deska, je popisována zkušeností – materiál pro vznik jednoduchých idejí → rozum vytváří komplexní ideje

- do jaké míry jsem produktem výchovy a do jaké produktem genů – neumíme rozeznat provázanost

- simple ideas – vnímáno jedním smyslem – koule je zelená, skleněná, mohu šáhnout

- complex ideas – rozum spojuje ideje, zapojení více smyslů

- QUALITIES:

a) primární kvality

- počet knedlíků, musí být oddělené od skutečnosti – matematika, počet

b) sekundární kvality – vůně, chuť, - subjektivní, závisí na zkušenosti, barva

- každý z nás vnímá svět velmi subjektivně

- většina lidí uvažuje poprvé B

- uvažujeme iracionálně

- neumíme se na mnoha věcech dohodnout

LOCKE A POLITIKA

- státní moc není odvozená od Boha, ale od souhlasu osob

- občané x vládnoucí – musí vzniknout smlouva, dobrovolně odevzdáme část svých práv

- ne poddaní ale občané – mají práva ale i nároky, stát má hlídat práva

Témata, do kterých materiál patří