Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25. Filozofie novověku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Podívat se na strach atd… padají racionální důvody pro rozhodování

Část d

FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ 17. – 18. st.

- základy pro formování moderní společnosti

- nové ideje se čířili z Nizozemska do Anglie a Francie (největší popularita v pol. 18.st.)

- ovlivnění Velké FR revoluce

- důvěra v lidský rozum, který pokud není omezován (cenzura) je schopen vyřešit většinu problémů soudobého světa

- racionalita, lidská práva, svoboda, demokracie, nevyhnutelnost pokroku

CHARLES LOUIS MONTESQUIER (1689 – 1755)

- francouzský baron

- satiricky popisuje francouzskou společnost pohledem návštěvníků z Persie, které provází filosof a vysvětluje jim poměry zde panující. Dílo je výsměchem zkostnatělosti a církvi

- sociální geografie – jak společnost funguje a je uspořádána – to souvisí s geografickou polohou dané země → neexistuje univerzální vhodný politický systém

- v Anglii se inspiroval náboženskou tolerancí a politickou svobodou

- Dělba moci – zde se inspiroval Johnem Lockem v názoru, že ve státě by neměl být absolutní panovník s veškerou mocí, ale jeho moc má být rozdělena na dvě navzájem oddělené: výkonnou moc a zákonodárnou moc. K těmto dvěma mocem přidává Montesquieu třetí: moc soudní

- myšlenka, že stát by neměl zasahovat do hospodářství – Laissez-faire economics

FRANCOIS VOLTAIRE (1694-1778)

- vyhoštěn z FR, nepřítel státu

- filozofické listy – spáleno

- kritika společnosti – církve

→ spor, otec – protestant, zavraždil syna (chtěl přestoupit ke katolictví)

- jel vyšetřit případ vraždy

- postavil se na obranu rodiny, motiv nebyl náboženský

- připomíná Dreyfus – motiv žaloby – vynášel tajemství, ale šli po něm, protože byl Žid

- Hilsneriáda – Masaryk pátral po pravdě – viník

- šlo mu o pravdu

-,, Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu hájit právo, abyste to mohl říkat“

- učíme se dějepis – na co se zaměřujeme – souvislosti

- chce, aby se učily dějiny každodennosti – život člověka, co život posunulo dál…

- využití brambor na venkově

- myslel si, že dějiny nejsou o milnících a šlechtě

- Evropa je jeden z mnoha světů – v dějinách jsme příliš Evropo-centričtí

- panovníky kritizoval, protože jejich kvalita života byla jiná, než běžná kvalita života

JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712-1778)

- je jiný, kritizuje soudobou společnost

- aktuálnější dnes

- nikdy nechodil do školy – nevěřil školnímu systému

- myslel si, že vzdělání brzdí, člověk si to může nastudovat doma sám

- nechtěl se podřídit systému – nevěřil v instituci jako takovou

- systém ho nenechá se svobodně vzdělávat

- nešla mu výchova jeho dětí – dal je do sirotčince

- vztah k ženám – práva se málo kdy vztahovala na ženy

- ženy považoval za podřadné

-,, Přispěl pokrok věd a umění ke zkažení či očistě mravů?“

Témata, do kterých materiál patří