Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Taneční žánr a drobné charakteristické skladby

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 Otázka č.15

Taneční žánr a drobné charakteristické skladby

a) Hudba provází tanec od jeho počátku. Taneční skladby jsou instrumentální, někdy obohacení uplatněním zpěvu. Pokud v taneční

skladbě zpěv převládá, mluví se o taneční písni lidové nebo moderní.

Tance zachovávají: - pevný rytmus

- posíleny důrazy na těžké době v taktu, dále zachovává pravidelnou souměrnou formu a expoziční

typ hudby

Tance se hrají též k poslechu, ale to jen jejich druhotná funkce.

Idealizované tance: - (stylizované)

- určeny k poslechu, umělecky zpracované

- většinou velká forma ABA 3 dílná i vícedílná

- s původním tancem se shodují v tempu, rytmu a celkovém vystižení příslušných tanečních

prvků (Smetana – Luisina polka…)

- nedodržují však důsledně pravidelnou stavbu a obsahují evoluční prvky, práci s motivy a

větší kontrasty

- idealizované tance se objevují v Evropě už od renesance (stará taneční suita), pak v baroku-suita

Lidové tance: - vznik mezi prostý lidem

- forma malá ab nebo aba

Od lidových tanců se ostatní tance uplatňují při společenských zábavách – nazývají se tance společenské, mají

původ v měšťanských a šlechtických kruzích.

Novější tance:

Polka: - český tanec, vznik v 19. stol, středně rychlé tempo, sudý takt 2/4

- polku zpracoval umělecky B. Smetana. Vytvořil řadu užitkových polek

- uplatnil polku také jako taneční větu v cyklickém díle – v obou kvartetech (Z mého života)

- také ji uplatnil jako součást kombinované formy (Vltava)

- také v opeře (Prodaná nevěsta)

- forma – nejčastěji velká ABA, B=trio – nejčastěji v subdominantní tónině

- různé druhy polek – skočná, natřásaná…

Valčík: - vzniká v 19. st. ve Vídni

- ¾ takt, forma malá aba, v idealizované formě je to velká forma ABA (B=opět trio)

- i valčík se dostal jako taneční věta do sonátového cyklu – Berlioz – F.symf. – část „Na plese“

Pochod: - 2/4 takt, rázný

- původně k utřídění chůze (např. na vojně)

Mazurka: - ¾ takt, dá ta da ta (Měla babka…)

- původ asi z Polska, mistrem byl Chopin

Polonéza: - slavnostní třídobý tanec mírného tempa, da tada tatatata

Barokní suita: - 4 základní stylizované tance

- Allemande – pomalý

Courante – rychlejší

Sarabande – nejpomalejší

Gigue – nejrychlejší

- mezi sarabandu a gigue se vkládaly další tance (menuet, gavota, bouree), ale i netaneční části

(preludium, fuga, aria)

b) Drobné charakteristiké skladby:

- drobnější skladby s názvy, vyjadřující jejich programní zaměření, náladu a celkový ráz

- pro různé nástroje nebo soubory, nejčastěji pro klavír, nejčastěji malá forma, méně často rondov.

1) drobné programní skladby

- skladbičky pro děti – V. Novák – Mládí op.55 (klavír), skřivánek, Rozhovor

- skladby ostatní – J.Suk – cyklus O matince – Kdysi z jara

- L. Janáček – Po zarostlém chodníčku

Témata, do kterých materiál patří