Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Karel-Hynek-Mácha-Máj

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KAREL HYNEK MÁCHA

MÁJ

LITERÁRNÍ TEORIE

literární druh/forma: epika i lyrika/poezie

literární žánr: lyrickoepická skladba

místo a čas: krajina pod Bezdězem, časově neurčeno

téma: nešťastný životní osud Viléma a Jarmily a zobrazení májové přírody, snaha poukázat na tehdejší nevolnost lidí, na jejich soudy, na jejich nesvobodu (i v lásce, na kterou doplatili) – ochota udělat pro lásku cokoliv. Máj je lyrickoepická skladba s vlasteneckými prvky označovaná jako vrchol českého literárního romantismu. Ve své době sklidila mnoho kritiky, protože podle obrozenců neobsahovala dostatek národního cítění. Hlavním motivem je tragická láska a smrt, v básni se často vyskytuje kontrastnost jevů (život x smrt, jarní příroda x poprava). Prostý příběh tragédie tří lidí, která přerostla v tragédii obecně lidskou, založený na skutečné události se prolíná s podmanivě zobrazenou krásou přírody. Vilém je typický romantický hrdina, který je odvržen společností pro svou odlišnost. Je vnitřně rozervaný, ostře kritizuje tehdejší společnost a v kontrastu s ní objevuje mnohé krásy přírody (popisovaná krajina je dnešním Máchovým jezerem a okolím Doks a hradu Bezděz nad ním), ptá se po lidském údělu na zemi a snaží se marně vzpouzet svému osudu. Nemůže uskutečnit své sny a zároveň zůstává na okraji společnosti, která jej pro jeho odlišnost nechce přijmout. Centrem Máchova zájmu je jedince jak ve vnější podobě, tak v podobě vnitřní – nahlíží do lidského nitra a pokládá otázky dotýkající se smyslu lidské existence a marné vzpoury jedince proti osudu. Báseň je celkově málo dějová, převažují v ní rozsáhlé lyrické pasáže. Děj není příliš podstatný, je až druhořadý, důležité jsou filozofické reflexe a líčení přírody.

motivy: láska, smutek, sebelítost, jarní příroda, myšlenky smrti, myšlenky lepší budoucnosti

znaky romantismu: moderní básnická řeč, obraz přírody, nenaplněná láska, tajemství (nadpřirozenost)

jazyk: z jazykového hlediska je dílo velice bohaté. Autor využívá svébytný jazyk a moderní slovní zásobu, kterou převzal od Josefa Jungmanna, nově ji zorganizoval a dal slovům nové významy. Jazyk je spisovný, obsahuje ale i archaická a knižní slova. Báseň je prosycena metaforami a metonymiemi, personifikacemi, oxymórony (zašlého věku děj, umřelé hvězdy svit), přirovnáními a dalšími básnickými prostředky. Základem metra je jambický verš, který není v češtině příliš obvyklý a jímž autor docílí zdůraznění. Využíván je ale i trochej a daktyl. Rýmy se zde objevují střídavé, sdružené a obkročné. Barvitě je vylíčen především obraz přírody (kontrastní barvy, záměrná kombinace). Autor klade velký důraz na zvukovou stránku, především na libozvučnost (= eufonii; lhal lásky žal) a zvukosled (= časté opakování stejných samohlásek ve verši). Postavy využívají přímou řeč, převažují monology, dialogy se objevují jen zřídka. Autor neustále požívá pomlčky, ať už k vsuvce, ke zvýraznění nebo gradaci. Většina básně je vyprávěna v er-formě, ve 4. zpěvu se ale er-forma mění na ich-formu. Postoj autora v díle je subjektivní. Svou jazykovou strukturou a kompozicí připomíná Máj hudební skladbu.

Témata, do kterých materiál patří