ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Televizní a rozhlasové zpravodajství (Lokšík, Maršík)
1. přednáška 22. 2.
první semestr učí Maršík (rozhlas) a druhý Lokšík (TV)
zakončení – test z přednášek; opravný termín ústně
Doporučená literatura
Osvaldová a kol. – Zpravodajství v médiích
Osvaldová a kol. – Praktická encyklopedie žurnalistiky a MK
Maršík – Úvod do teorie rozhlasového programu
Kol. – Od mikrofonu k posluchačům
Čuřík a kol. – Nové trendy v médiích I, II
Halada, Osvaldová – Slovník žurnalistiky
Strahl – Novinář před mikrofonem (příručka, jak správně mluvit na mikrofon + mluvní cvičení)
ROZHLAS
Periodika o rozhlasu: Svět rozhlasu (zhruba 2x do roka); Týdeník Rozhlas
Specifičnost a rozhlasovost
18. 5. 1923 – první rozhlasové vysílání
zprvu snaha vymezit, co je pro rozhlas typické, specifické a čím se rozhlas odlišuje od ostatních médií
dospěli k závěru, že rozhlasem lze komunikovat pouze to, co lze převést do roviny zvukové a sluchové – vše, co tyto roviny přesahuje, je rozhlasem nekomunikovatelné
akusticko-auditivní princip – na něm funguje rozhlas (vyjadřuje základní podstatu rozhlasové specifičnosti = rozhlasovosti)
rozhlasovost = míra uplatnění specifických prvků ve vlastní rozhlasové formě
Různé poznatky:
1) kapacita sluchového vnímání je menší než kapacita zrakového vnímání (zrakem přijímám řadu vjemů a nedělá mi to problém, to ale u sluchu nelze)
2) tempo řeči – dobrý rozhlasový redaktor musí umět ovládat tempo své řeči (tempo řeči volím podle posluchačů, na které se obracím, př. pomaleji a přesněji pro důchodce, tempo řeči volím také podle tématu – vážné téma apod.)
3) prchavost mluveného slova (posluchač nemá možnost vrátit se k tomu, co bylo řečeno, proto neprchat)
požadavky pro rozhlasového redaktora – požadavky ne stylistiku, vlastní řečový projev apod.
Základní rady:
vždy mít na paměti, že píšu pro ucho
používat jednodušší stylistické prostředky než v tisku; žádné složité souvětí
klíčová fakta, jména či číselné údaje musíme opakovat = redundance (nadbytečnost) (na rozdíl od tisku, kde je opakování chybou), klíčový údaj opakovat nejlépe 3x (na začátku, uprostřed, na konci) anebo po třech minutách
rozhlasový projev by měl být jednoduchý, přirozený, vyprávěcí (přiblížit se hovorové řeči; žádná strojenost; užívat hovorovou češtinu)
důležitý je výběr slov (rozhlasová zpráva by neměla obsahovat nesrozumitelná či méně obvyklá slova – mít na paměti, pro koho vysílám), to se týká i zkratek – používat jen ty nejběžnější (př. OSN, NATO apod.) – slova se ale vyvíjí (postupně se mění, přichází nové, starší zanikají apod.); pozor také na cizí slova
pozor na užívání synonym a přímé řeči (uvozovky nelze tak snadno vyjádřit, proto raději parafrázovat) (říct „cituji“ a „konec citace“)