ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
b) žánry dokumentárně zobrazující
dnes již skoro neexistují
fejeton, črta, rozhlasové vypravování, zvuková dokumentární scénka
+ rozhlasová reportáž, rozhlasové publicistické pásmo, rozhlasový feature, rozhlasový dokument (dnes velmi užívaný)
4. přednáška 15. 3.
KOMENTÁŘ
komentář = uvážení, rozjímání; je to velmi subjektivní žánr (vyjádření vlastního názoru)
komentář poprvé vzniká v 1. pol. 19. století
proč vzniká? protože čtenáři nechtěli pouze získávat informace, ale chtěli také vědět něco více o událostech, o vztazích mezi událostmi, jak se události dotknou jich samých
cílem je objasnit, vysvětlit, zhodnotit nějakou aktuální událost novinářskými prostředky
úkolem je přesvědčit a získat posluchače pro nějakou ideu
později se stal komentář výrazným nástrojem propagandy
komentář v rozhlase
rozhlas začal vysílat v 18. května 1923
(první rozhlasový reportáž – 1926), první komentář se objevuje až velmi pozdě – ve 2. pol. 30. let (zhruba rok 1938, kdy se zařazuje pořad Okénko, kde poprvé vystupují s žánrem komentář, pod palcem měl Okénko František Kocourek)
!! (častá otázka u státnic) proč se komentář objevuje v rozhlase až tak pozdě?
protože zakladatelé rozhlasu stanovili jasnou koncepci rozhlasu – rozhlas je prostředek vzdělávání, výchovy a osvěty – nechtěli zasahovat do politiky a vytvářet nějaké konflikty, to by měly dle nich dělat noviny, rozhlas chtěl hlavně vzdělávat – komentář (a politický komentář) v této koncepci neměl místo
proto zpravodajství dělala ČTK, nezasahoval do toho rozhlas
během 2. sv. války komentář prodělal obrovský rozvoj, do Protektorátu se komentáře vysílaly z:
1) Londýna (Volá Londýn) – podíleli se na tom: Eduard Beneš, Jan Masaryk, Drtina, Rybka apod.
2) Moskvy (Hovoří Moskva) – zde se podíleli komunističtí představitelé – Gottwald, Švorma
3) USA – Voskovec a Werich utekli před Hitlerem do Ameriky a vysílali tam odtud
4) Libye – pokus o vysílání do Protektorátu, vojáci, kteří tam bojovali, zkoušeli vysílat ze severní Afriky, ale není o tom žádný záznam
dříve, za války, se poslouchání zahraničního rozhlasu trestalo smrtí
komentář plnil i po válce propagandistickou funkci
rozhlasoví komentátoři – tenkrát to byla taková rozhlasová smetánka
rok 1989 – nová koncepce rozhlasová žurnalistiky
stranickost nahrazena objektivním přístupem
poč. 90. let – komentář téměř vymizí
až později se ukázalo, že čtenáři komentář vyžadují, postupně se v průběhu 90. let vrací do vysílání
dnes se doporučuje autorské čtení – aby komentář skutečně četl jeho autor, ne hlasatel
dnes komentář na rozhlase Plus
a) komentář jako metoda tvorby (způsob)
uplatňuje se v rozhlasovém zpravodajství i publicistice
metoda rozhlasového komentáře se objevuje ve všech fázích výroby rozhlasového zpravodajství
1. fáze – výběr událostí do zpravodajství
zde mohu použít metodu komentáře, záleží na mě, co zahrnu do zpravodajství – už samotným výběrem posluchači komentuji, co je ve světe a u nás důležité a významné