ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
rozhovor vs. interview
rozhovor je méně formální, méně oficiální
interview – oficiální rozhovor, dám respondentovi předem otázky, on si připraví odpovědi
rozhovor v rozhlase – analytičnost, dialogičnost
Stavba rozhovoru:
neexistuje jednotné pravidlo na kompozici rozhovorů
uvádí se 3 základní postupy:
jde se od nejdůležitějších faktů k těm méně významným; jít rovnou k věci
začít nějakým detailem, aby se respondent rozmluvil
využít retrospektivní kompozici, vracet se v události do minulosti
Příprava rozhovoru:
je velmi důležitá!
1) uvědomit si, co je cílem rozhovoru (sdělit informaci, vysvětlit problém, představit osobnost apod.)
2) zjistit všechny dostupné informace o tom, s kým rozhovor dělám (zjistit, jak reaguje a na co už kde odpovídal)
3) zjistit vše o tématu, o kterém je rozhovor
4) uvědomit si, pro koho rozhovor dělám (jací jsou posluchači programu)
Příprava otázek:
rada – když vymýšlím otázky, je dobré zeptat se svého okolí, co by je o tom zajímalo
dlouhá otázka vyvolá dlouhou odpověď
otázky co nejstručnější, jednoznačné, k věci, spíše jít do hloubky a k podstatě věci
připravit si více otázek – sice je nevyužiji všechny, ale to nevadí (cca klidně 50 otázek na 20 minut)
otázky si napsat, ale NEČÍST JE! a nedovolit respondentovi, aby četl odpovědi
otázky řadit logicky
otázka by neměla vést k jednoslovné odpovědi (pokud to není záměr)
v jedné otázce se ptát na jednu věc
my se máme ptát a ne hodnotit, musím vždy zůstat neutrální, nehádat se s respondentem
metoda budování mostů = poslouchám, co partner povídá a já otázkou navazuji na jeho odpověď
otázky si raději nečíslovat
my máme převahu v rozhovoru, my ho vedeme – nenechat si to vzít od respondenta
když respondent mluví úmyslně dlouze, abych nemohla dát další otázku, tak ho musím přerušit (mám nějakou určenou stopáž)
neskákat do řeči
respondent musí mít dojem, že mě téma zajímá
autorizace vhodná např. s ministry atd. (autorizace = respondentovi pošlu to, co chci zveřejnit, na schválení)
je dobré udělat předrozhovor – popovídat si s respondentem
Úprava natočeného materiálu
většinou ho musím zkrátit
vyhodit opakující se věty či slova
někdy je možné vystřihnout otázku, když vše vyplývá z odpovědi
vystřihnout vše mimo hlavní téma a to, co nezajímá většinu mých posluchačů
Co mě může vyvést z míry?
když respondent odpoví otázkou (říci, že otázky kladu já)
když schválně odpovídá ano/ne (ptát se proč)
když mluví moc dlouze
Vady rozhovoru:
výběr špatného respondenta
povrchnost rozhovoru
chybně formulované otázky
nezajímavost rozhovoru
Kdy je více tazatelů a jeden dotazovaný?
př. tiskové konference, besedy
Formáty rozhovoru v rozhlase:
a) anketa
získáváme názory náhodně vybraných lidí
b) beseda
více účastníků, jeden moderátor