Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • rozhovor vs. interview

    • rozhovor je méně formální, méně oficiální

    • interview – oficiální rozhovor, dám respondentovi předem otázky, on si připraví odpovědi

  • rozhovor v rozhlase – analytičnost, dialogičnost

  • Stavba rozhovoru:

    • neexistuje jednotné pravidlo na kompozici rozhovorů

    • uvádí se 3 základní postupy:

      • jde se od nejdůležitějších faktů k těm méně významným; jít rovnou k věci

      • začít nějakým detailem, aby se respondent rozmluvil

      • využít retrospektivní kompozici, vracet se v události do minulosti

  • Příprava rozhovoru:

    • je velmi důležitá!

    • 1) uvědomit si, co je cílem rozhovoru (sdělit informaci, vysvětlit problém, představit osobnost apod.)

    • 2) zjistit všechny dostupné informace o tom, s kým rozhovor dělám (zjistit, jak reaguje a na co už kde odpovídal)

    • 3) zjistit vše o tématu, o kterém je rozhovor

    • 4) uvědomit si, pro koho rozhovor dělám (jací jsou posluchači programu)

  • Příprava otázek:

    • rada – když vymýšlím otázky, je dobré zeptat se svého okolí, co by je o tom zajímalo

    • dlouhá otázka vyvolá dlouhou odpověď

    • otázky co nejstručnější, jednoznačné, k věci, spíše jít do hloubky a k podstatě věci

    • připravit si více otázek – sice je nevyužiji všechny, ale to nevadí (cca klidně 50 otázek na 20 minut)

    • otázky si napsat, ale NEČÍST JE! a nedovolit respondentovi, aby četl odpovědi

    • otázky řadit logicky

    • otázka by neměla vést k jednoslovné odpovědi (pokud to není záměr)

    • v jedné otázce se ptát na jednu věc

    • my se máme ptát a ne hodnotit, musím vždy zůstat neutrální, nehádat se s respondentem

    • metoda budování mostů = poslouchám, co partner povídá a já otázkou navazuji na jeho odpověď

    • otázky si raději nečíslovat

    • my máme převahu v rozhovoru, my ho vedeme – nenechat si to vzít od respondenta

    • když respondent mluví úmyslně dlouze, abych nemohla dát další otázku, tak ho musím přerušit (mám nějakou určenou stopáž)

    • neskákat do řeči

    • respondent musí mít dojem, že mě téma zajímá

    • autorizace vhodná např. s ministry atd. (autorizace = respondentovi pošlu to, co chci zveřejnit, na schválení)

    • je dobré udělat předrozhovor – popovídat si s respondentem

  • Úprava natočeného materiálu

    • většinou ho musím zkrátit

    • vyhodit opakující se věty či slova

    • někdy je možné vystřihnout otázku, když vše vyplývá z odpovědi

    • vystřihnout vše mimo hlavní téma a to, co nezajímá většinu mých posluchačů

  • Co mě může vyvést z míry?

    • když respondent odpoví otázkou (říci, že otázky kladu já)

    • když schválně odpovídá ano/ne (ptát se proč)

    • když mluví moc dlouze

  • Vady rozhovoru:

    • výběr špatného respondenta

    • povrchnost rozhovoru

    • chybně formulované otázky

    • nezajímavost rozhovoru

  • Kdy je více tazatelů a jeden dotazovaný?

    • př. tiskové konference, besedy

  • Formáty rozhovoru v rozhlase:

    • a) anketa

      • získáváme názory náhodně vybraných lidí

    • b) beseda

      • více účastníků, jeden moderátor

  • Témata, do kterých materiál patří