Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • 2. fáze – délka zpráv (stopáž)

    • posluchači ví, že když je zpráva delší, tak je významnější, tím můžu manipulovat veřejným míněním

  • 3. fáze – řazení zpráv v relaci

    • posluchači ví, že první zpráva je nejdůležitější

  • v publicistice mohu použít metodu komentáře např. v:

    • publicistickém rozhovoru (např. jaké lidi si do rozhovoru vybírám, jaké otázky jim kladu)

    • reportáži (záleží na mě, jak rozhodnu, jaký zvuk bude v popředí – dám tam zvuk pozadí události nebo ne?)

  • b) komentář jako žánr

    • tematika komentáře – je univerzální (mohu napsat komentář na jakékoli téma)

    • tematika komentáře ale musí být vždy aktuální a mít význam pro společnost!

      • můžu zvolit historické téma, pokud je v dnešní době aktuální, znovu se řeší

    • základem komentáře musí být vždy fakta

      • nemusí to být nová fakta, mohou to být známá fakta, ale musí být zařazena do nových souvislostí – komentář by nám měl vždy přinést nové hodnocení, nové stanovisko („nemlátit starou slámu“)

      • prostřednictvím faktů komentátor objasňuje podstatu události, ale závěr události by si měl posluchač udělat sám

    • komentář by měl obsahovat stanovisko autora – ideálně by mělo proběhnout autorské čtení

    • emoce v zásadě do komentáře nepatří (jen ve výjimečných případech) – komentář je spíše racionální žánr, posluchač si udělá názor sám

  • formy (modifikace) komentáře:

    • a) vystoupení na mikrofon

      • monologický žánr, nejde o nové informace, ale o stanovisko toho hlasatele

      • tématem jsou často otázky etické (může vystoupit např. prezident republiky, který se vyjádří k etickým otázkám apod.)

      • od pravého komentáře se odlišuje mírou subjektivity – vystoupení na mikrofon je ještě více subjektivní, objevuje se zde i emoce, chci se s posluchači podělit o zážitek

      • pozor na grafické čtení – nečíst podle interpunkce – nezkušený mluvčí udělá pauzu tam, kde je čárka – v rozhlasové řeči ale musíme být přirození, proto tam nezachováváme interpunkci

    • b) poznámka

      • dříve pravidelné, dnes to není tak rozšířené

      • je to takový komentář v malém, týká se zpravidla jednomu aspektu jednoho nějakého aktuálního problému (ne na celý problém, ale na jeden aspekt)

      • podmínkou je aktuálnost

      • rozsah – max. 2 minuty

    • c) kritická glosa

      • poznámky s výrazným kritickým zaměřením

      • dnes se s tím již moc nesetkáváme

      • cílem není problém vyřešit, ale upozornit na něj

    • d) přednáška

      • v předválečném období to byl nejrozšířenější publicistický žánr (odpovídalo to koncepci rozhlasu vzdělávat a vychovávat)

      • bylo to třeba na čtvrt hodinu

      • před 10 lety rozhlas vysílal tzv. Rozhlasovou akademii třetího věku, to bylo určené pro seniory – většinou kulturní téma, byla to série přednášek, posluchači měli plnit úkoly, které posílali do rozhlasu a dostávali osvědčení, že absolvovali tuto rozhlasovou akademii

  • Témata, do kterých materiál patří