ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. fáze – délka zpráv (stopáž)
posluchači ví, že když je zpráva delší, tak je významnější, tím můžu manipulovat veřejným míněním
3. fáze – řazení zpráv v relaci
posluchači ví, že první zpráva je nejdůležitější
v publicistice mohu použít metodu komentáře např. v:
publicistickém rozhovoru (např. jaké lidi si do rozhovoru vybírám, jaké otázky jim kladu)
reportáži (záleží na mě, jak rozhodnu, jaký zvuk bude v popředí – dám tam zvuk pozadí události nebo ne?)
b) komentář jako žánr
tematika komentáře – je univerzální (mohu napsat komentář na jakékoli téma)
tematika komentáře ale musí být vždy aktuální a mít význam pro společnost!
můžu zvolit historické téma, pokud je v dnešní době aktuální, znovu se řeší
základem komentáře musí být vždy fakta
nemusí to být nová fakta, mohou to být známá fakta, ale musí být zařazena do nových souvislostí – komentář by nám měl vždy přinést nové hodnocení, nové stanovisko („nemlátit starou slámu“)
prostřednictvím faktů komentátor objasňuje podstatu události, ale závěr události by si měl posluchač udělat sám
komentář by měl obsahovat stanovisko autora – ideálně by mělo proběhnout autorské čtení
emoce v zásadě do komentáře nepatří (jen ve výjimečných případech) – komentář je spíše racionální žánr, posluchač si udělá názor sám
formy (modifikace) komentáře:
a) vystoupení na mikrofon
monologický žánr, nejde o nové informace, ale o stanovisko toho hlasatele
tématem jsou často otázky etické (může vystoupit např. prezident republiky, který se vyjádří k etickým otázkám apod.)
od pravého komentáře se odlišuje mírou subjektivity – vystoupení na mikrofon je ještě více subjektivní, objevuje se zde i emoce, chci se s posluchači podělit o zážitek
pozor na grafické čtení – nečíst podle interpunkce – nezkušený mluvčí udělá pauzu tam, kde je čárka – v rozhlasové řeči ale musíme být přirození, proto tam nezachováváme interpunkci
b) poznámka
dříve pravidelné, dnes to není tak rozšířené
je to takový komentář v malém, týká se zpravidla jednomu aspektu jednoho nějakého aktuálního problému (ne na celý problém, ale na jeden aspekt)
podmínkou je aktuálnost
rozsah – max. 2 minuty
c) kritická glosa
poznámky s výrazným kritickým zaměřením
dnes se s tím již moc nesetkáváme
cílem není problém vyřešit, ale upozornit na něj
d) přednáška
v předválečném období to byl nejrozšířenější publicistický žánr (odpovídalo to koncepci rozhlasu vzdělávat a vychovávat)
bylo to třeba na čtvrt hodinu
před 10 lety rozhlas vysílal tzv. Rozhlasovou akademii třetího věku, to bylo určené pro seniory – většinou kulturní téma, byla to série přednášek, posluchači měli plnit úkoly, které posílali do rozhlasu a dostávali osvědčení, že absolvovali tuto rozhlasovou akademii