Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • dnes se s přednáškou již nesetkáme, možná v rozhlasovém pořadu Věda a technika

  • e) recenze

    • smyslem je kriticky objasnit a zhodnotit umělecké dílo

    • okruh příjemců rozhlasové recenze je mnohem širší než okruh v kulturním periodiku – tam je ten okruh mnohem užší – myslet na to (nepoužívat příliš náročný jazyk – to si mohu dovolit právě v periodiku)

    • recenze může být dělána formou besedy – diskutuje o tom více lidí

    • nezapomenout na zvukovou ukázku – př. alespoň kousek zvuku z filmu, nebo přečíst kousek z knihy

  • rozhlasový vs. novinový komentář

    • není to příliš rozdílné

    • rozhlasový obsahuje jasnější kompozici

      • a to proto, že rozhlasový komentář má menší rozsah než novinový (má menší plochu, proto musí být jasnější)

      • a také proto, že jde o mluvený projev (to vnímáme lépe)

    • rozhlasový by měl mít poutavější expozici, zaujmout posluchače ihned

    • rozhlasový má větší nároky na logické řazení faktů

    • rozhlasový by měl obsahovat závěrečné shrnutí myšlenek

  • nedostatky komentáře

    • když se v komentáři uvedou chybná fakta (př. chybný rok události, křestní jména osob apod.) – všechno neustále ověřovat

    • když použiji správná fakta, ale vyvodím z nich chybné závěry (použiji špatné logické myšlenkové postupy)

    • příliš obecná argumentace a povrchnost – když jsou argumenty tak obecné, že se hodí na všechno

    • když neustále opakuji známé závěry

    • nepřesvědčivé argumenty (argumenty by měly být neprůstřelné)

    • malá aktuálnost

    • interpretační nedostatky

  • klasifikace (třídění) komentářů:

    • dnes se na to již příliš nedbá

    • dle tematického kritéria:

      • vnitropolitický komentář, ekonomický, sportovní, zahraničně politický

    • dle časového hlediska:

      • komentář dne, komentář týdne

    • dle programového kritéria:

      • pravidelný, mimořádný komentář

  • ! v rozhlase mluvím hovorovou češtinou (což je mluvená forma spisovné češtiny)

    5. přednáška 22. 3.

    Rozhlasový publicistický rozhovor

    • publicistický vs. zpravodajský

      • stejný rozdíl jako mezi zpravodajstvím a publicistikou

      • zpráva – přináší informace, musí být objektivní

      • publicistika – přináší hodnocení, je subjektivní

    • rozhovor nahradil komentář; ten byl před r. 89 častým žánrem, pak nastoupil právě rozhovor

    • dnes je rozhovor nejčastějším žánrem rozhlasové publicistiky

    • vyskytuje se v programu samostatně nebo je součástí nějakého jiného programu

      • samostatně – př. pořad 10 minut Radiožurnálu; Pro a proti Veroniky Sedláčkové; Host Lucie Výborné

    • cílem rozhovoru – vysvětlit podstatu problému, objasnit příčiny nějakých událostí, přinést nejen informace, ale i nějaká stanoviska, hodnocení

    • Typy rozhlasových publicistických rozhovorů:

      • a) komentující rozhovor

        • komentování aktuálních událostí

      • b) analytický rozhovor

        • rozbor aktuálních událostí

      • c) reportážní rozhovor

        • točí se přímo na místě události či se vysílá živě z onoho prostředí, posluchač slyší i pozadí prostředí

    Témata, do kterých materiál patří