krátké shrnutí celé literatury
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Preromantismus a romantismus -preromantismus- konec 18. století a začátek 19., dovětek za klasicismem a osvícenstvím a
před romantismem, velká citovost až sentimentalismus (člověk si vše moc bere), návrat
k přírodě
-romantismus- 1. polovina 19. století, v Čechách se kryje s 3. fází NO=30. léta 19. století, od
slova román=romantický, vznikl v Německu- vznikaly romantické školy=> Anglie; důraz na
2
individualitu autora (tvůrčí svoboda), citové a subjektivní umění (postavy jednají a základě
citů a vášní), rozpor mezi snem a skutečností (morálka lidí zaostává nad rozvojem světa),
autoři hledají únik ze smutné reality (exotické krajiny, láska, nadreál, snaha o boj, únik
k národu a lidu), romantický hrdina- často splývá s autorem, je výjimečný, stojí na pokraji
společnosti a je z ní vyřazen, není přijímán, je netypický, většinou nešťastná láska, není
společností pochopen- on ji pohrdá; kat, loupežník
Realismus a naturalismus
-realismus- 19. století Anglie, Francie, Rusko, v Čechách 60. léta 19. století, od slova realis=
skutečný- co nejpřesněji zachytit skutečnost tak, jak je, ovlivněna pozitivismem (skutečné je
to, co můžu vnímat smysly), komplexní zobrazení společnosti, zachytit realitu ve vývoji
(postavy se vyvíjejí), píše se hlavně román, typizace (ukazuje typickou postavu pro danou
dobu a vrstvu), autor není v díle přímo účasten (pouze pozorovatel, ne tolik autobiografie)
-naturalismus- natura=příroda, upřednostňuje biologické stránky člověka (pudy, přírodní
rysy, existence člověka), zobrazuje společnost, ale nedospívá k typizaci, autor není přímým
účastníkem děje, zdůrazňuje vliv prostředí a dědičnosti člověk (člověk se nedá změnit
výchovou), hrdinové z nejchudších vrstev, nemají dobré podmínky pro život, sociální
problémy=> beznaděj čtenáře
Literární moderna (symbolismus, impresionismus, dekadence)- konec 19. století
-impresionismus- původ ve výtvarném umění podle Moneta, imprese=dojem, síla okamžiku,
smyslové vnímání, zachycení atmosféry okamžiku, velká lyričnost básní; A. Sova
-symbolismus- vzniká jako reakce na impresionismus, skutečnost zobrazuje pomocí symbolů-
ten je většinou mnohoznačný (čtenář si pod symbolem představí podle sebe), není tak citový,
více působí na rozum, metafory, typický je volný verš, hudebnost; O. Březina, K. Hlaváček
-dekadence- dekadence=úpadek, neklade si za cíl zůstat na vždy, cíl je vyjádřit odpor proti
měšťácké morálce, pokrytectví, konvenčnost, chtějí vybočovat, šokovat nezvyklostí poezie; J.
Deml, K. Hlaváček
*-civilismus- počátek 20. století, nejmladší, zaměřuje se na každodenní věci moderního
života, práce, život, snaží se v nich vidět velikost, zdůrazňuje družnost lidí, obdiv k technice (i
obava ze zneužití), verš se prozaizuje; Neruda (Písně kosmické), W. Witman, Fráňa Šrámek