krátké shrnutí celé literatury
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Preromantismus a romantismus -preromantismus- konec 18. století a začátek 19., dovětek za klasicismem a osvícenstvím a 
před romantismem, velká citovost až sentimentalismus (člověk si vše moc bere), návrat 
k přírodě 
-romantismus- 1. polovina 19. století, v Čechách se kryje s 3. fází NO=30. léta 19. století, od 
slova román=romantický, vznikl v Německu- vznikaly romantické školy=> Anglie; důraz na 
2
individualitu autora (tvůrčí svoboda), citové a subjektivní umění (postavy jednají a základě 
citů a vášní), rozpor mezi snem a skutečností (morálka lidí zaostává nad rozvojem světa), 
autoři hledají únik ze smutné reality (exotické krajiny, láska, nadreál, snaha o boj, únik 
k národu a lidu), romantický hrdina- často splývá s autorem, je výjimečný, stojí na pokraji 
společnosti a je z ní vyřazen, není přijímán, je netypický, většinou nešťastná láska, není 
společností pochopen- on ji pohrdá; kat, loupežník 
Realismus a naturalismus 
-realismus- 19. století Anglie, Francie, Rusko, v Čechách 60. léta 19. století, od slova realis= 
skutečný- co nejpřesněji zachytit skutečnost tak, jak je, ovlivněna pozitivismem (skutečné je 
to, co můžu vnímat smysly), komplexní zobrazení společnosti, zachytit realitu ve vývoji 
(postavy se vyvíjejí), píše se hlavně román, typizace (ukazuje typickou postavu pro danou 
dobu a vrstvu), autor není v díle přímo účasten (pouze pozorovatel, ne tolik autobiografie) 
-naturalismus- natura=příroda, upřednostňuje biologické stránky člověka (pudy, přírodní 
rysy, existence člověka), zobrazuje společnost, ale nedospívá k typizaci, autor není přímým 
účastníkem děje, zdůrazňuje vliv prostředí a dědičnosti člověk (člověk se nedá změnit 
výchovou), hrdinové z nejchudších vrstev, nemají dobré podmínky pro život, sociální 
problémy=> beznaděj čtenáře 
Literární moderna (symbolismus, impresionismus, dekadence)- konec 19. století 
-impresionismus- původ ve výtvarném umění podle Moneta, imprese=dojem, síla okamžiku, 
smyslové vnímání, zachycení atmosféry okamžiku, velká lyričnost básní; A. Sova 
-symbolismus- vzniká jako reakce na impresionismus, skutečnost zobrazuje pomocí symbolů- 
ten je většinou mnohoznačný (čtenář si pod symbolem představí podle sebe), není tak citový, 
více působí na rozum, metafory, typický je volný verš, hudebnost; O. Březina, K. Hlaváček 
-dekadence- dekadence=úpadek, neklade si za cíl zůstat na vždy, cíl je vyjádřit odpor proti 
měšťácké morálce, pokrytectví, konvenčnost, chtějí vybočovat, šokovat nezvyklostí poezie; J. 
Deml, K. Hlaváček 
*-civilismus- počátek 20. století, nejmladší, zaměřuje se na každodenní věci moderního 
života, práce, život, snaží se v nich vidět velikost, zdůrazňuje družnost lidí, obdiv k technice (i 
obava ze zneužití), verš se prozaizuje; Neruda (Písně kosmické), W. Witman, Fráňa Šrámek 
