17. Karel Hynek Mácha, Máj
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
metafora – zkoncentrované přirovnání, přenesení významu ze slova výchozího na cílové na základě podobnosti = klasická metafora, personifikace (zosobnění) – lidské vlastnosti a činy se přenášejí na neživé objekty – stromy šeptaly, synestézie (smíšení počitků) – přenesení významu na základě záměny smyslových vjemů – sladká slova, cítit hudbu, namalovat verš
metonymie – přenesení významu na základě věcné souvislosti – vypít sklenici vody, poslouchat Beethovena
oxymóron – spojení dvou významově rozporných tvrzení – zbortěné harfy tón, ztrhané struny zvuk (Mácha)
kontrast (protiklad) – záměrné spojení protikladných slov a myšlenek, vyhrocený paralelismus – Na tváři lehký smích/hluboký v srdci žal (Mácha)
figury – opakování nebo přesuny výrazových prostředků – zdůraznění
Literárněhistorický kontext
Karel Hynek Mácha, 1810-1836
Český básník a prozaik, nejvýznamnější představitel českého romantismu
Zakladatel moderní české poezie
Studoval filozofii a práva
Rád navštěvoval hrady a zříceniny, kreslil, pěšky došel až do Italie
Několik dní před svatbou s Eleonorou Šomkovou umírá na choleru
Dílo
jeho nejznámějším dílem je lyrickoepická báseň Máj
v počátcích své tvorby píše německy
roku 1831 vyšla první tištěná báseň Svatý Ivan
soubor povídek Obrazy ze života mého – Márinka a Večer na Bezdězu
zlomky historických dramat – Boleslav, Bratrovrah, Bratři
román Cikáni (podobný námět jako Máj, mladý Cikán je považován za Máchův autoportrét)
deníky – otevřenost; zachycují vztah s Eleonorou Šomkovou; záznamy snů, dojmů z cest; erotické a jiné skandální pasáže psány tajným písmem (rozluštil Arbes)
byl romantik nejen dílem, ale i svými životními osudy
jeho povaha měla všechny symptomy romantika (rozpor mezi snem a skutečností)
vnitřní rozervanost (vášnivá a žárlivá láska k Eleonoře)
tragické pocity životní či milostné deziluze
ztráty ideálů a životních perspektiv
velmi subjektivní, fantazie, obraznost, příroda
autobiografičtí hrdinové, výrazné individuality, společenští vyděděnci
tajemno, kontrasty, originální jazyk
3. fáze národního obrození (30.-40. léta 19. století)
Bachův absolutismus – perzekuce, snaha o likvidaci českého národního a kulturního života
vrcholí snahy mladé generace uskutečnit revoluci (vzor Polsko 1830)
krásná literatura v počátcích, převažují výchovné cíle
nové žánry – dramata, báchorky, poemy, balady, romány
K. H. Mácha, J. K. Tyl, K. J. Erben, Karel Sabina
ROMANTISMUS v Českých zemích
30. léta 19. století (1. polovina 19. století ve světě)
z fr. romantique = románový, neskutečný, dobrodružný … jako v románě
Rysy směru
rozpor mezi sny, ideály a dobovou skutečností ("protiklad srdce i světa")
kladl se důraz na city a fantazii
prosazoval se individualismus, nezávislost, tvůrčí svoboda (x odpůrci klasicismu – rozum)
příklon k přírodě, exotice; zájem o lidskou psychiku; náměty z minulosti
v romantických dílech je typický konflikt jedince se společností
romantický hrdina je často totožný s autorem (autobiografičnost), je to individualista, hrdinovi nikdo nerozumí, často nešťastně miluje, jeho život končí tragicky
prostředí: příroda, exotika, tajemné hrady, venkov