7. Proměna Franz Kafka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
typ vypravěče: typ vypravěče: er – formový (není součástí příběhu, je absolutně ukrytý – nic nehodnotí, neříká, co je důležité), dílo psáno formou reportáže očitého svědka (vypravěč popisuje to, co si myslí Řehoř + to, co se děje v domě)
kompozice: tři číslované kapitoly, chronologická (výjimečně najdeme Gregorovy vzpomínky na minulost)
překlad: der Ungeziefer (domácí škůdce, havěť – nemusí se jednat o brouka, ale o jakéhokoli domácího škůdce – šváb, mol, krysa, obtížný hmyz…)
díky tomuto dílu se stal z výrazu „kafkovský“ mezinárodně užívaný výraz (= bizarní, groteskní nebo nelogická událost)
možné interpretace díla:
autobiografické prvky (vztah s otcem a blízký vztah se sestrou Otýlií/Otlou – odraz v díle – otec a Markéta)
Název díla = metafora (vyjádření existenciálního pocitu odcizení člověka v moderním světě)
dvojí proměna v rodině (Gregor nejprve živitelem rodiny/otec nepracoval – po „proměně“ je Gregor oslaben, ztrácí místo vůdce, které znovu zaujímá otec)
Postavy:
Řehoř/Gregor Samsa: obchodní cestující, před proměnou svědomitý zaměstnanec, který živí svoji rodinu; proměnu bere jako fakt a nepozastavuje se nad nelogičností své situace
Markéta – jeho sestra, snaží se o něho dlouho starat, svého bratra má velice ráda. Jediná z rodiny, která Řehoře lituje a stará se o něj, snaží se před ním překonávat svůj odpor. Kvůli nedostatku finančních prostředků musí začít pracovat, její charakter se mění, bratrův stav jí začíná být lhostejný a nenávidí ho za to, že je rodině přítěží, musela se zaměstnat jako prodavačka
matka – pokouší se vyrovnat s jeho proměnou, zprvu se o něho stará, později k němu pociťuje odpor
otec – přísný, nejvíce otevřený ohledně svého odporu k Řehořovi, nepřímo způsobí jeho smrt, po proměně musel začít pracovat jako sluha. Vyhýbá se kontaktu se synem, je mu odporný.
posluhovačka Gréta (jediná se Řehoře nebála) + podnájemníci (3)
Děj
Řehoř Samsa je obchodní cestující, který žije se svými rodiči a sestrou ve společném bytě. Je mladý a pro svou rodinu velmi důležitý, protože je prakticky živí.
Jednoho dne se probudí a zjistí, že se proměnil v jakýsi hmyz. Má dvě tykadla, krunýřovité tělo, výztuhami členěné břicho a velký počet nožiček, které ani neumí ovládnout. V prvé chvíli ho napadá, že zaspal, už dávno má být v jiném městě, ve firmě už vědí, že se nedostavil, a má starost, jak situaci vysvětlí.
Slyší rodiče, jak se strachují, co se s ním stalo, že dosud nevstal, ale není schopen s nimi promluvit, protože vydává jen zvuky, kterým není rozumět. Samsa po celou dobu svého změněného stavu uvažuje racionálně, nepropadá depresím a zachovává chladnou hlavu (jeho první starostí je, jak jako hmyz půjde do práce). Situace v rodině se od Řehořovy proměny značně zhorší; jednak přijdou o Řehořovu finanční podporu (dosud je ze svého platu živil převážně on), jednak strádají rodiče i sestra psychicky. Matka ani otec do Řehořova pokoje nevstupují, stará se o něj mladší sestra Markéta, vždy když za ním sestra přichází, tak se Řehoř schová pod postel, aby ji neděsil. Jednou se Markéta s matkou rozhodnout vystěhovat z Řehořova pokoje nábytek, v dobrém úmyslu, Markétka se domnívá, že by se mu lépe lezlo po stěnách a stropu, čímž se Řehoř skutečně rád baví, ale matka se obává, že by si to Řehoř mohl vysvětlit tak, že už ho zavrhují. Řehoř si nakonec uvědomí, že by byl rád, kdyby mu pokoj ponechali, tak jak je, brání tedy svůj oblíbený obraz, spatří ho matka a upadne do mdlob, vyhrocenou situaci se rozhodne vyřešit otec tím, že po něm hází jablka, čímž Řehoře těžce zraní. Řehořův zdravotní stav se zhoršuje. Rodina si do bytu nastěhuje podnájemníky, kteří o Řehořovi nevědí, později ho ale spatří, protože Řehoř si chtěl poslechnout, jak jim Markétka hraje na housle, a tak opustil svůj pokoj a otec se ho snažil zahnat zpět do jeho pokoje, ze kterého se postupem času stalo skladiště nepotřebných věcí. Nájemníci byt opouštějí. Markétka nyní poprvé vysloví myšlenku, kterou se všichni báli říct – Řehoř je jim na obtíž a je potřeba se ho zbavit. Téhož večera byl naposled spatřen naživu. Následujícího dne Řehoř umírá.