Goldoni,_Carlo,_Sluha_dvou_pánů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
norem podle klasického vzoru
- Návaznost na odkaz antiky
- Důraz na řád a pravidelnost (existovala pevně stanovená estetická pravidla a předpisy
- Měřítkem krásy se stala pravda a rozum
Goldoni, Carlo: Sluha dvou pánů
- Racionalismus: základním znakem pravdy je rozumové poznání, René Descartes: „Myslím,
tedy jsem“.
- Rozumová kázeň a střídmost
- Zájmy jedince se musely podřídit vyšším zájmům společnosti (klasicisté se neobraceli
k člověku v intimní oblasti, viděli jej ve vztahu ke společnosti)
- Empír: v podstatě vrcholná forma klasicismu na počátku 19. st., z lat. Empire = císařství
- Respektována Aristotelova zásada tří jednot: jednota času (příběh se měl odehrát během 24
hodin), místa (měl být spjat s jedním místem) a děje (měla být sledována jedna základní
dějová linie)
- Dělení literatury na nízkou a vysokou
- Vysoká literatura – tragédie, epos, óda – inspirace v antice, charakteristické je patetické
vyjadřování, typickým veršem alexandrín = šestistopý 12slabičný rýmovaný verš se stálou
rozlukou po 6. slabice
- Nízká literatura- komedie, bajka, satira – daleko bližší životní realitě, čerpá z commedie
dell´arte = klasický typ barokního improvizovaného divadla, herci znali pouze základní
dějovou kostru příběhu, improvizovali, pevné typy postav
Další autoři: Moliére, Jean de la Fontaine, Jean Racine
Jazykové prostředky: jednoduché dialogy, vtipnost, nadsázka, spisovný i nespisovný jazyk, citově
zabarvená slova, objevují se zdrobněliny (pacínku, dceruška, zeťáček), nadávky (Ty hubo
nevymáchaná), personifikace, přirovnání
Postavy:
Truffaldino – chytrý a mazaný, i když působí dojem, jako by neuměl do pěti počítat, potrhlý, neumí
číst ani psát, výřečný, lže
Beatrice – kurážná, v přestrojení za svého bratra Federiga ospravedlňovala svého milence Florinda,
mladá a krásná