SPALOVAČ MRTVOL - Ladislav Fuks
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
− literární směr: druhá vlna valečné prózy
TÉMA A MOTIV
− téma: postupný rozvrat osobnosti vlivem historických událostí a nátlaku, od mírumilovného člověka, který má rád svoji
rodinu až po vraha, který ji celou zabije, ideologie moci, změna člověka, manipulace
− motiv: varování o vlivu hrůznosti války na lidskou psychiku
− Fuks se soustředí zejména na myšlenkové procesy zprvu nezkažené mysli, které zrcadlí její pozvolný úpadek a přechod
do klinického stavu
− autor velmi dobře postihl fakt, že přeměna milého a vlídného muže na vraždícího psychopata probíhá skrytě uvnitř
postiženého a může být okolím zcela nepovšimnuta
− pasivita Kopfrkinglovy blízké společnosti umožnila, aby příběh dospěl ke svému hrozivému konci
− depresivní ladění knihy podtrhává epilog, ze kterého se čtenář dovídá, že i po letech v léčebně považuje Kopfrkingl své
vraždění za službu veřejnosti
− postava syna – nese určité autobiografické prvky – časté útěky mladého Milivoje vyjadřují autorovo zoufalství
z bezvýchodné situace a nepochopení ze strany blízkých
KOMPOZICE
− chronologická výstavba děje → příběh směřuje k výrazné pointě
2
Spalovač mrtvol – Ladislav Fuks
− minimální odbočky od hlavní dějové linie, paralelně probíhající dějinné vývoje
− gradace (cca. posledních 20 stránek) = zrychlení děje
− rozdělena do 15 kapitol
− jednotlivé kapitoly i scény (př. návštěva panoptika, zápas v boxu, vycházka na rozhlednu) jsou propojeny stále se
vracejícími motivy (př. motiv růžolící dívky v černých šatech, tlustého pána)
− stále se opakují i některé slovní obraty a přívlastky (př. motiv snubního prstenu, novinové titulky, motiv hudby)
− čtenář brzy zjišťuje, že za všudypřítomnou vlídností se skrývá tragická skutečnost, že slova neodpovídají kruté realitě a
skrývají i něco jiného, než se na první pohled zdá
− propojuje reálný svět s iluzemi, sny a halucinacemi (návštěva tibetského vyslance)
ČASOPROSTOR
− Československo (Praha) v období pozdní 1. republiky a raného Protektorátu
− 1937, 2 roky před válkou, začíná fašismus
JAZYK A VYPRAVĚČ
− vyprávěn v er-formě x perspektiva hlavní postavy je dominantní
− monology pana K. často dominují
− vypravěč události pouze zaznamenává, ale neinterpretuje, čímž zamlžuje motivaci některých Kopfrkinglových činů
− striktně spisovný jazyk → často vyznívá velmi nepřirozeně a postavy tak působí na čtenáře chladným a odtažitým
dojmem
− monotónní styl řeči narušuje pouze starý manželský pár, který se objevuje na více místech knihy – vocuď, nějakej
− dialogy – přímá řeč, nepřímá řeč
− podstatnou část knihy tvoří vnitřní monology hlavní postavy, které jsou však často psány v uvozovkách a může teda jít o
samomluvu