LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Sbírku Host do domu poznamenávají všechny znaky poválečné poezie: pokorný pohled
na svět, optimismus, skutečnosti všedního dne, lásku k lidem a prostým věcem, soucit se
všemi chudými a trpícími. Připomeňme význačné básně: Pokora, Poštovní schránka, Ukřižo-
vané srdce, Věci. Sbírku uzavírá básnická skladba/pásmo Svatý Kopeček – inspirované
Guillaumem Apollinairem. Básník v něm uplatnil volný verš a rozvinul sled výjevů a před-
stav. Vzpomíná na prázdniny prožité u babičky na Svatém Kopečku u Olomouce, na dávné
kamarády, objevuje i bídu a druží se se všemi lidmi toužícími vytvořit spravedlivější svět.
Skutečnou proletářskou sbírkou je Těžká hodina. Idyličnost prostých věcí básník nahra-
dil sociálními motivy. Klade důraz na ukázněnost a morálku a vyzdvihuje obětavost – jedi-
nec musí potlačit své touhy i bolesti ve prospěch kolektivu. Oproti první sbírce jsou básně
mnohem vážnější; známé se staly především sociální balady (Balada o nenarozeném dítěti,
Balada o očích topičových, Balada o snu; báseň Tvář za sklem). Jedinec v nich podléhá ne-
spravedlivému společenskému řádu a přináší nejvyšší oběť. Práce ve prospěch druhých je
pojímána jako to, čím člověk překonává své osamocení i smrt.
Popularitu si získala i báseň U roentgenu, která byla vydána posmrtně ve sbírce Básně
z pozůstalosti.
Inspiraci pro moderní pohádky se sociálními motivy Wolker čerpal u Hanse Christiana
Andersena (1805 – 1875) a u Oscara Wilda. V příběhu O milionáři, který ukradl slunce je
rozpracována myšlenka, že bohatství je člověku k ničemu, pokud není zdravý a nemyslí na
druhé.
Wolkerovo dílo bylo nadšeně přijato mladou generací, všichni mladí v něm viděli svého
básníka, který nejdokonaleji vyjádřil jejich nálady a tužby. K popularitě přispívala i předčas-
ná básníkova smrt.
POETISMUS (1924 – 1934)
Wolkerovým odchodem v roce 1924 proletářská poezie slábne. Druhým vývojovým ob-
dobím české poezie se stává poetismus – jediný výlučně československý avantgardní
umělecký směr. Avantgardní skupina poetistů, jejímž střediskem byl opět Devětsil, zahr-
novala přední představitele literatury, divadelnictví, architektury a výtvarného umění. Ma-
nifesty poetismu sepsali Karel Teige a Vítězslav Nezval.
Hlavní znaky poetismu se zřetelem k literatuře: