LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
inspirace u francouzských básníků → André Breton přednáší v Praze;
zachycení proudu nahodilých pocitů, vizí a snových zážitků;
osvobození od rozumové kontroly, zdůraznění podvědomí a uvolnění emocionality;
metoda automatického psaní, volný verš bez rytmu a rýmu.
S básnickým surrealismem je v českém prostředí spojen především Vítězslav Nezval
(1900 – 1958). V roce 1938 ohlásil rozpuštění skupiny, protože nesouhlasil s názory ostat-
ních členů na vykonstruované moskevské procesy, ve kterých se Stalin zbavoval svých pro-
tivníků. Nezval považoval procesy za vnitřní záležitost Sovětské svazu, jejich kritiku ostat-
ními umělci odmítal. Na druhé straně si také historické souvislosti v Československu vynu-
tily jiné směřování poezie.
Surrealistické principy byly plně uplatňovány ve sbírce Absolutní hrobař. Básně prostých
motivů splývají se snovými vizemi. Typické jsou útržky veršů a slov, které spolu významově
ani logicky přímo nesouvisejí, a je jen na čtenáři, aby mezi nimi našel spojení.
POEZIE REAGUJÍCÍ NA MNICHOVSKOU DOHODU (1938 – 1939)
Podpis Francie a Velké Británie pod mnichovskou dohodu26 (sjednána 29. září, podepsá-
na 30. září 1938) vyvolal v Československu vlnu bezmocného hněvu. Pro většinu společ-
nosti byl postoj západních velmocí nepochopitelný. Vždyť Francie byla hlavním spojencem
republiky. Pocit tzv. mnichovské zrady převládal mezi lidmi i v době protektorátu a odra-
zil se také v literatuře a umění.
František Halas (1901 – 1949)
Jako máchovský typ básníka inklinoval k motivům smrti a tragického životního pocitu.
Jeho umělecká individualita se od samých začátků tvorby noří do temných stránek lidské
existence.
Hrůza pomíjejícnosti, rozkladu, nicoty se sceneriemi podzimu, noci a hřbitova určovala
zaměření složité metaforické sbírce Kohout plaší smrt.