LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
29 Lidové noviny byly prestižním deníkem první republiky. Vycházet začaly již roku 1893 v Brně, v roce 1920
vznikla pražská redakce. Noviny se věnovaly vnitřní i zahraniční politice a kultuře. Jako první uveřejňovaly i
politickou karikaturu.
30 V běžné řeči znamená pragmatismus zaměření na praktický užitek a úspěch. Odtud také pragmatický =
zaměřený k praktickému užitku, prospěchu. „Pravdivé je to, co je užitečné.“
L i t e r a t u r a 3 | 34
Ferdinand Peroutka (1895 – 1978)
Peroutka je znám především jako novinář a literární kritik. Projevoval protifašistické, pro-
tihitlerovské, protihenleinovské a protibolševické názory. Byl vydavatelem a redaktorem
prestižního kulturně-politického týdeníku Přítomnost. Za války byl vězněn
v koncentračních táborech Dachau a Buchenwald. Pro svoje antikomunistické názory byl
nenáviděn totalitním režimem; po únoru 1948 odešel do anglického, poté amerického
exilu.
Důležitým historickým pramenem je několikasvazkový soubor k problematice kořenů i
vlastního procesu vzniku první Československé republiky nazvaný Budování státu.
Karel Poláček (1892 – 1945)
Poláček byl skvělým pozorovatelem „malého českého člověka“; humoristické zpodobení
maloměstského života tvoří centrum jeho tvorby. V roce 1943 se ocitl v terezínském ghettu
a o rok později byl transportován do Osvětimi, koncem ledna 1945 zemřel
v koncentračním táboře Dora.
Člověka v každodenním životě se shovívavým humorem líčí v populárním románu z fot-
balového prostředí Muži v ofsajdu.
Střet konvenčního světa dospělých s dětskou hravostí a neodolatelnou jazykovou a situ-
ační komikou přináší posmrtně vydaný humoristický román Bylo nás pět. Skrze dětskou
optiku je zde zesměšňován maloměstský život na počátku 20. století. Jedná se o stylizova-
né vyprávění Péti Bajzy o klukovských nezbednostech a rošťáctví, který prožívá se svými
čtyřmi kamarády: Čeňkem Jirsákem, Antonínem Bejvalem, Edou Kemlinkem a Pepkem Zil-
varem z chudobince.
Eduard Bass (1888 – 1946)
Vnesl do prózy přitažlivý a exotický svět cirkusů a varieté, šantánů a kabaretů pražské
bohémy. Byl spolutvůrcem proslulého kabaretu Červená sedma.31 V Lidových novinách
vytvořil nový publicistický žánr – rozhlásek: vtipný veršovaný komentář k dobovým udá-
lostem.
Humoristická povídka s pohádkovými motivy o kopané ve dvacátých letech nese název
Klapzubova jedenáctka. Chudý chalupník Klapzuba z Dolních Bukviček sestaví ze svých
synů fotbalové mužstvo. Tvrdý trénink a ukázněnost vede k mnoha vítězstvím a nakonec
k zisku titulu mistrů světa. Bass povídkou vyjádřil přesvědčení, že člověk uspěje pouze teh-
dy, když hraje fair play.
Oslava píle českého člověka, jeho podnikavost a solidárnost, je vyjádřena v románu Cir-
kus Humberto. Hlavní postavou je syn chudého námezdního dělníka Vašek Karas, který se
vypracuje na ředitele cirkusu. Vašek čelí ranám života (prodej cirkusu v době krize, smrt
manželky), ale vždy se vzpamatuje a najde sílu pokračovat. Bass se touto knihou pokoušel
zvednout národní sebevědomí v době nacistické okupace. Češi v cirkusu tvoří sehraný ko-
lektiv a pomáhají si.