Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LITERATURA PRO 3. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (816.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

35 Árie = text v opeře, který zpívá jeden hlas za doprovodu orchestru.  

L i t e r a t u r a   3  | 38 

   Avantgardní divadlo bylo dvojího typu: autorské (autoři her zároveň vystupují jako herci 
a také hry sami režírují) a režisérské (je posílena role režiséra).  
 
OSVOBOZENÉ DIVADLO (1926 – 1938)  
    K   divadelnictví  první  republiky  neodmyslitelně  patřila  scéna  Osvobozeného  divadla
Jeho počátky jsou spjaty s režiséry Jiřím Frejkou a Jindřichem Honzlem, kteří chtěli drama-
tické  umění  „osvobodit“  od  dosavadních  pravidel  a  přivést  moderní  tvůrčí  postupy. 
Od února 1926 se divadlo stalo součástí divadelní sekce Devětsilu. Rok 1927 byl pro diva-
dlo rozhodující – vystoupil zde se svými klavírními improvizacemi Jaroslav Ježek;své první 
zdařilé představení Vest Pocket Revue (tj. malá revue do kapsičky u vesty) zde uspořádali 
Jiří Voskovec a Jan Werich
 (V+W).  
   Osvobozené divadlo sídlilo většinou ve Vodičkově ulici v Paláci U Nováků na pražském 
Novém Městě, kde také v listopadu 1938 úředním zákazem (divadlu byla odebrána konce-
se zajisté na německý nátlak) svou činnost ukončilo.  
 
Jiří Voskovec (1905 – 1981), Jan Werich (1905 – 1980) a Jaroslav Ježek (1906 – 1942)  
   Trojice  umělců  neodmyslitelně  patří  do  české kultury a  umění. Úspěch  divadelních  her 
V+W byl založen na vysoce inteligentním, avšak divákům srozumitelném humoru, jímž se 
autoři vysmívali dobovým konvencím. Přestože jejich výstupy působily dojmem spontán-
nosti, byly pečlivě připravovány a promýšleny.  
   Autoři si záměrně hráli se slovy, používali známé novinářské fráze, cizí slova, zkomoleni-
ny a dávali je do nových spojení, čímž dosahovali komického účinku a parodie. Ve 30. le-
tech 20. století převažovala v jejich tvorbě politická satira. Jejím prostřednictvím upozor-
ňovali na nebezpečí nacismu. Představení umocňovala jazzově instrumentální hudba Jaro-
slava Ježka (např. Babička Mary, David a Goliáš, Ezop a brabenec, Klobouk ve křoví, Tma-
vomodrý  svět,  Život  je  jen  náhoda).  Příkladem  záměrného  narušení  tradičního  divadla  se 
staly  divácky  oblíbené  forbíny  =  zčásti  improvizované  dialogy  herců  před  oponou  mezi 
jednotlivými dějstvími, v nichž v bezprostředním kontaktu s publikem komentovali aktuální 
společenské dění.  
   Všichni tři umělci emigrovali v lednu 1939 do USA. Jaroslav Ježek tam podlehl ledvino-
vému onemocnění, V+W se po druhé světové válce vrátili do Československa. Jiří Vosko-
vec znovu odešel do USA po roce 1948, Jan Werich působil u nás převážně jako filmový 
herec.  
 
   Připomeňme nejslavnější hry Osvobozeného divadla v podání V+W: Caesar, Osel a stín, 
Kat a blázen
, Balada z hadrů, Nebe na zemi, Rub a líc, Těžká Barbora.  
 
   S populární dvojicí V+W natočil ve 30. letech 20. století několik filmů slavný režisér Mar-
tin Frič: Pudr a benzin, Peníze nebo život, Hej rup!, Svět patří nám. Jan Werich v 50. letech 
účinkoval v pohádkách Císařův pekař, Pekařův císař a Byl jednou jeden král.  
 

Témata, do kterých materiál patří