LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
35 Árie = text v opeře, který zpívá jeden hlas za doprovodu orchestru.
L i t e r a t u r a 3 | 38
Avantgardní divadlo bylo dvojího typu: autorské (autoři her zároveň vystupují jako herci
a také hry sami režírují) a režisérské (je posílena role režiséra).
OSVOBOZENÉ DIVADLO (1926 – 1938)
K divadelnictví první republiky neodmyslitelně patřila scéna Osvobozeného divadla.
Jeho počátky jsou spjaty s režiséry Jiřím Frejkou a Jindřichem Honzlem, kteří chtěli drama-
tické umění „osvobodit“ od dosavadních pravidel a přivést moderní tvůrčí postupy.
Od února 1926 se divadlo stalo součástí divadelní sekce Devětsilu. Rok 1927 byl pro diva-
dlo rozhodující – vystoupil zde se svými klavírními improvizacemi Jaroslav Ježek;své první
zdařilé představení Vest Pocket Revue (tj. malá revue do kapsičky u vesty) zde uspořádali
Jiří Voskovec a Jan Werich (V+W).
Osvobozené divadlo sídlilo většinou ve Vodičkově ulici v Paláci U Nováků na pražském
Novém Městě, kde také v listopadu 1938 úředním zákazem (divadlu byla odebrána konce-
se zajisté na německý nátlak) svou činnost ukončilo.
Jiří Voskovec (1905 – 1981), Jan Werich (1905 – 1980) a Jaroslav Ježek (1906 – 1942)
Trojice umělců neodmyslitelně patří do české kultury a umění. Úspěch divadelních her
V+W byl založen na vysoce inteligentním, avšak divákům srozumitelném humoru, jímž se
autoři vysmívali dobovým konvencím. Přestože jejich výstupy působily dojmem spontán-
nosti, byly pečlivě připravovány a promýšleny.
Autoři si záměrně hráli se slovy, používali známé novinářské fráze, cizí slova, zkomoleni-
ny a dávali je do nových spojení, čímž dosahovali komického účinku a parodie. Ve 30. le-
tech 20. století převažovala v jejich tvorbě politická satira. Jejím prostřednictvím upozor-
ňovali na nebezpečí nacismu. Představení umocňovala jazzově instrumentální hudba Jaro-
slava Ježka (např. Babička Mary, David a Goliáš, Ezop a brabenec, Klobouk ve křoví, Tma-
vomodrý svět, Život je jen náhoda). Příkladem záměrného narušení tradičního divadla se
staly divácky oblíbené forbíny = zčásti improvizované dialogy herců před oponou mezi
jednotlivými dějstvími, v nichž v bezprostředním kontaktu s publikem komentovali aktuální
společenské dění.
Všichni tři umělci emigrovali v lednu 1939 do USA. Jaroslav Ježek tam podlehl ledvino-
vému onemocnění, V+W se po druhé světové válce vrátili do Československa. Jiří Vosko-
vec znovu odešel do USA po roce 1948, Jan Werich působil u nás převážně jako filmový
herec.
Připomeňme nejslavnější hry Osvobozeného divadla v podání V+W: Caesar, Osel a stín,
Kat a blázen, Balada z hadrů, Nebe na zemi, Rub a líc, Těžká Barbora.
S populární dvojicí V+W natočil ve 30. letech 20. století několik filmů slavný režisér Mar-
tin Frič: Pudr a benzin, Peníze nebo život, Hej rup!, Svět patří nám. Jan Werich v 50. letech
účinkoval v pohádkách Císařův pekař, Pekařův císař a Byl jednou jeden král.