LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
L i t e r a t u r a 3 | 22
RUSKO (SSSR) Michail Bulgakov (1891 – 1940) byl socialistickými ideology hodnocen záporně. V tvor-
bě uplatňoval alegorii, parafráze na biblická témata, magično, prvky sci-fi a fantasy.
Alegorií na stalinský Sovětský svaz je magický román Mistr a Markétka. Pozoruhodné
zpracování faustovského námětu nás zavádí do Moskvy 30. let 20. století. Jeho hrdinou je
profesor historie zvaný Mistr, který napíše osobitý román o setkání Ježíše Krista s Pilátem
Pontským. Za to ho ateistický bolševický režim psychicky zničí a přivede do blázince. Mis-
tra hledá jeho milenka Markétka. Kvůli setkání s ním je ochotna zaprodat svoji duši ďáblu,
kterého zosobňuje černý mág Woland.
USA S americkými autory, kteří reagovali na první světovou válku, je spjat termín ztracená
generace (Lost generation). Byli to mladíci, kteří dospívali během války na frontě, což lo-
gicky narušilo a často až deformovalo jejich psychiku. Vyjadřovali subjektivní pocity z ná-
vratu z války do běžného života. Autoři a jejich literární hrdinové nevěřili ve společnost,
viděli v ní rozklad lidských hodnot, trpěli zklamáním a skepsí.
Ernest Hemingway (1898 – 1961)17
Přední příslušník ztracené generace odešel roku 1918 jako dobrovolník Červeného kříže
na italskou frontu, kde byl těžce raněn. Působil jako zahraniční korespondent za španělské
občanské války i za druhé světové války. Tato reportérská činnost ovlivnila jeho literární
styl (neosobní vypravěč, realistické dialogy).
Autorovy zážitky z italské fronty se staly námětem pro román Sbohem, armádo. Příběh
vypráví v ich-formě mladý americký voják Henry, který se zamiluje do ošetřovatelky Cathe-
rine. Ta ho následuje i do Milána, prchají do Švýcarska, kde Catherine umírá při porodu.
Ze španělské občanské války vytěžil látku k bestselleru Komu zvoní hrana. Děj románu
se soustřeďuje do tří dnů, které prožije americký protifašistický dobrovolník Robert Jordan.
Účastní se akce partyzánů, kteří chtějí vyhodit do vzduchu most, po němž by nepřítel mohl
dopravit posily. Jordan o zdaru akce pochybuje, ale podřizuje se. Most je zničen a Jorda-
novi při ústupu zlomí kůň nohu. Během těchto událostí vzniká milostný vztah mezi Jorda-
nem a Marií, dcerou republikánského starosty zavražděného fašisty. Neschopen dalšího
pochodu se hrdina obětuje a zůstává na místě, aby mohl aspoň zdržet postupující nepřá-
tele.
Jordan představuje typického hemingwayovského hrdinu, mužného, odhodlaného žít
svobodně i v mezních situacích, uprostřed zla a v blízkosti smrti. Významné není, že se
hrdina obětuje, důležité je, čemu se obětuje.
O „americkém snu“ rychlého zbohatnutí a zlaté mládeži jazzového věku 20. – 30. let 20.
století psal Francis Scott Fitzgerald (1896 – 1940). Stal se mluvčím mládeže proti pokry-