LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
14 Absurdní drama je divadelní směr projevující se od 50. let 20. století. Zobrazuje nesmyslnou skutečnost;
je založeno na ztrátě schopnosti člověka dorozumět se s okolím (prázdný jazyk znemožňuje v dialozích doro-
zumění). Více o absurdním dramatu ve čtvrtém ročníku studia.
15 Námětem pro komedii Pygmalion byla autorovi antická pověst o sochaři Pygmalionovi, který vytvořil so-
chu krásné dívky, zamiloval se do ní a jeho láska v ní probudila s pomocí bohyně Afrodity život.
16 Markytánka = žena, která prodává vojákům během války obvykle potraviny.
L i t e r a t u r a 3 | 18
/2.4/ SVĚTOVÁ PRÓZA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
V próze 1. poloviny 20. století můžeme sledovat dvě hlavní tendence: moderní realismus
a experiment.
Moderní realismus 20. století, i když používá některých ustálených starších postupů
(např. popisné zachycení vnějšího světa, často staticky a izolovaně), je ve své podstatě rea-
lismem „hlubinným“. V tom spočívá jeho novost. Do zorného pole tohoto moderního rea-
lismu vstupuje stále častěji duševní a citový život člověka, skryté sociální, národní, civilizač-
ní a jiné problémy. Staví se k životu jako k pohybu, jako k procesu. Dává možnost zmocňo-
vat se reality uměleckými prostředky a jinými uměleckými proudy.
Druhou tendenci označujeme moderní experimentální prózou. Ubývá v ní dějovosti, je
daleko subjektivnější, často používá ich-formy a prolínání různých časových rovin. Zatímco
vypravěč/autor klasického realistického románu 19. století vystupoval v díle jako „vševě-
doucí“ a sám podával hodnocení příběhů, moderní próza často využívá podtextu, zamlču-
je, ponechává na čtenáři, aby domýšlel a hodnotil.
Mocným tématem prózy tohoto období byl samozřejmě obraz 1. světové války.
FRANCIE
Henri Barbusse (1873 – 1935) [anri barbis]
Silou bezprostředních zážitků a záznamů z fronty otřesně zapůsobil protiválečný repor-
tážní román Oheň. Vypraveč ich-formou bezprostředně reprodukuje to, čemu byl příto-
men. Autor dokázal jedinečným způsobem vyvolat atmosféru zákopů, evokovat obrazy
fyzického utrpení. Román nemá jednoho ústředního hrdinu. V centru pozornosti jsou vojá-
ci, jejich představy a jednání v bitevní vřavě i v zázemí o dovolené.
Romain Rolland (1866 – 1944) [romen rolan]
Svou tvorbou zasáhl silně do vývoje evropské literatury. Roku 1915 obdržel Nobelovu
cenu. Ve dvacátých letech navštívil na pozvání T. G. Masaryka Prahu.
Lyrická protiválečná novela Petr a Lucie se odehrává v Paříži za první světové války. Je
vybudována na kontrastu mezi válečným běsněním a intimitou rodícího se milostného citu
mladíka ze zámožné měšťanské rodiny Petra Aubiera k chudé dívce Lucii. Oba mladí lidé
přestávají vnímat válku a oddávají se lásce. Když si chtějí v chrámu slíbit věčnou lásku, je
Paříž bombardována a oni zahynou pod spadlým pilířem.
Marcel Proust (1871 – 1922) [prust]
Představitel experimentální prózy vytvořené metodou proudu vědomí. Jejím prostřed-
nictvím čtenář vstupuje do intimního světa nálad, pocitů, prožitků a úvah hlavního hrdiny,
který se snaží rekonstruovat minulost na základě vzpomínek.
Rozsáhlý román Hledání ztraceného času se skládá z několika volně spojených epizod,
které jsou však překryty vypravěčovým proudem vědomí, kterým chce ozřejmit smysl