Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LITERATURA PRO 3. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (816.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

14  Absurdní drama je divadelní směr projevující se od 50. let 20. století. Zobrazuje nesmyslnou skutečnost; 
je založeno na ztrátě schopnosti člověka dorozumět se s okolím (prázdný jazyk znemožňuje v dialozích doro-
zumění). Více o absurdním dramatu ve čtvrtém ročníku studia.  
15 Námětem pro komedii Pygmalion byla autorovi antická pověst o sochaři Pygmalionovi, který vytvořil so-
chu krásné dívky, zamiloval se do ní a jeho láska v ní probudila s pomocí bohyně Afrodity život.  
16  Markytánka = žena, která prodává vojákům během války obvykle potraviny.  

L i t e r a t u r a   3  | 18 

/2.4/ SVĚTOVÁ PRÓZA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ  

V próze 1. poloviny 20. století můžeme sledovat dvě hlavní tendence: moderní realismus 
a experiment.  
   Moderní  realismus  20.  století,  i  když  používá  některých  ustálených  starších  postupů 
(např. popisné zachycení vnějšího světa, často staticky a izolovaně), je ve své podstatě rea-
lismem „hlubinným“. V tom spočívá jeho novost. Do zorného pole tohoto moderního rea-
lismu vstupuje stále častěji duševní a citový život člověka, skryté sociální, národní, civilizač-
ní a jiné problémy. Staví se k životu jako k pohybu, jako k procesu. Dává možnost zmocňo-
vat se reality uměleckými prostředky a jinými uměleckými proudy.  
   Druhou tendenci označujeme moderní experimentální prózou. Ubývá v ní dějovosti, je 
daleko subjektivnější, často používá ich-formy a prolínání různých časových rovin. Zatímco 
vypravěč/autor  klasického  realistického  románu  19.  století  vystupoval  v díle  jako  „vševě-
doucí“ a sám podával hodnocení příběhů, moderní próza často využívá podtextu, zamlču-
je, ponechává na čtenáři, aby domýšlel a hodnotil.  
 
   Mocným tématem prózy tohoto období byl samozřejmě obraz 1. světové války.    
 
FRANCIE   
Henri Barbusse
 (1873 – 1935) [anri barbis] 
    Silou bezprostředních zážitků a záznamů z fronty otřesně zapůsobil protiválečný repor-
tážní román Oheň.  Vypraveč ich-formou bezprostředně reprodukuje to, čemu byl příto-
men.  Autor  dokázal  jedinečným  způsobem  vyvolat  atmosféru  zákopů,  evokovat  obrazy 
fyzického utrpení. Román nemá jednoho ústředního hrdinu. V centru pozornosti jsou vojá-
ci, jejich představy a jednání v bitevní vřavě i v zázemí o dovolené.   
 
Romain Rolland (1866 – 1944) [romen rolan] 
   Svou  tvorbou  zasáhl  silně  do  vývoje  evropské  literatury.  Roku  1915  obdržel  Nobelovu 
cenu. Ve dvacátých letech navštívil na pozvání T. G. Masaryka Prahu.  
   Lyrická protiválečná novela Petr a Lucie se odehrává v Paříži za první světové války. Je 
vybudována na kontrastu mezi válečným běsněním a intimitou rodícího se milostného citu 
mladíka ze zámožné měšťanské rodiny Petra Aubiera k chudé dívce Lucii. Oba mladí lidé 
přestávají vnímat válku a oddávají se lásce. Když si chtějí v chrámu slíbit věčnou lásku, je 
Paříž bombardována a oni zahynou pod spadlým pilířem.   
 
Marcel Proust (1871 – 1922) [prust] 
   Představitel experimentální prózy vytvořené metodou proudu vědomí. Jejím prostřed-
nictvím čtenář vstupuje do intimního světa nálad, pocitů, prožitků a úvah hlavního hrdiny, 
který se snaží rekonstruovat minulost na základě vzpomínek.  
   Rozsáhlý román Hledání ztraceného času se skládá z několika volně spojených epizod, 
které  jsou  však  překryty  vypravěčovým  proudem  vědomí,  kterým  chce  ozřejmit  smysl 

Témata, do kterých materiál patří