LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
/2.1/ AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY A LITERATURA
První polovina 20. století přinesla další vědecký, kulturní a společenský skok. Došlo také
k nástupu masové kultury, která se přizpůsobovala průměrnému vkusu publika a sloužila
především k pobavení. Prosazovala se masová média (tisk, rozhlas, film) jako zdroj infor-
mací a zábavy určené pro velké skupiny příjemců. Symbolem masové kultury se stala ki-
nematografie8, éra televize nastala až po roce 1945.
Zážitek hrůz světové války radikalizoval myšlení lidí. Po roce 1918 Evropa opouštěla tra-
diční hodnoty starého světa a snažila se změnit vše od základů. Vedle základního umělec-
kého směru realismu, přizpůsobujícího se obsahově i formálně podmínkám nové doby, se
objevily směry s odlišnými koncepcemi. Tyto moderní směry 1. poloviny 20. století ozna-
čujeme souhrnně pojmem avantgarda.9
8 Kinematograf vynalezli roku 1895 bratři Auguste a Louis Lumièrové.
9 Avantgarda je z fr. avantgarde (avant = před, la garde = hlídka, stráž). Umělecké směry se tímto pojmem
označovaly proto, že v dané době představovaly něco průkopnického či objevného (tedy jakýsi umělecký
předvoj).
L i t e r a t u r a 3 | 14
Společné znaky avantgardních směrů v umění:
staví se proti tradicím společenskou revoltou;
odmítání sociálních nespravedlností a s tím spojený příklon k extremistickým hnu-
tím (anarchismus, fašismus, komunismus);
kolektivismus – sdružování se do spolků a skupin;
inspirace vědeckými objevy, technickými vynálezy, životním rytmem a novými for-
mami velkoměstského života: filmem, jazzem, sportem, moderními dopravními
prostředky, automobily, letadly, transatlantiky, ale i exotikou dalekých krajů a zá-
mořských cest;