LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
experimentování, hledání nových možností uměleckého vyjádření (viz každý avant-
gardní směr).
Avantgardní směry, které si představíme, jsou: futurismus, dadaismus a surrealismus.
FUTURISMUS Futurismus (z lat. futurus = budoucí) byl avantgardní směr, který se obracel k přítomnosti
a budoucnosti. Směr byl rozšířen především v Itálii, ale jeho manifest otiskl roku 1909 bás-
ník Filippo Tommaso Marinetti v pařížském listu Le Figaro. Později se futurismus hlásil
k italskému fašismu a propagoval i italský vpád do Habeše (Etiopie) v roce 1935.
Hlavní znaky futurismu v umění se zřetelem k literatuře:
dynamika, neklid, rychlost a boj;
uctívání moderní civilizace, velkoměsta a techniky;
teorie a technika „osvobozených slov“10
o
slova se ve větě/verši skládala bez ohledu logické vazby a pravidel
o
odstraněna kompoziční vázanost
o
uvolňována grafická podoba básně (např. ve schůdkovitě psaných verších)
o
zrušena interpunkce;
odstranění hranic mezi uměním slovesným a hudebním nebo výtvarným (spojením
futurismu a kubismu11 se ustavil kubofuturismus).
DADAISMUS Vznik názvu hnutí je zajímavý: umělci měli údajně zabodnout nůž do francouzsko-
německého slovníku na slůvku dada, které ve francouzštině označuje houpacího koně.
Dada se zrodilo ve švýcarském Curychu roku 1916, populární bylo až do počátku dvacá-
tých let hlavně ve Francii, Německu a USA. Manifesty dada sepsal francouzský básník ru-
munského původu Tristan Tzara.
Hlavní znaky dadaismu v umění se zřetelem k literatuře:
protest proti duševnímu i fyzickému mrzačení člověka – odpor proti válce;