LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
/2.3/ SVĚTOVÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
FRANCIE Programové dílo divadelní avantgardy vytvořil Guillaume Apollinaire (1880 – 1918)
[gijóm apolinér].
Termínu surrealismus poprvé použil v dramatu Prsy Tiresiovy. Ve skutečnosti jde spíše
o scénář nebo libreto pro divadelní hru, protože pomíjí všechny stavební prvky tradičního
dramatu (děj, dramatický konflikt, charaktery). Děj se odehrává v africkém Zanzibaru, hr-
13 Název a kompozice básnické skladby (Pásmo) se staly také obecné označení novému žánru – pásma.
L i t e r a t u r a 3 | 17
dinka dramatu, feministka Terezie, odmítá úděl matky, zbavuje se prsů a stává se mužem
Tiresiem. Opuštěný manžel zplodí během dne více než čtyřicet tisíc dětí.
Předchůdcem absurdního dramatu14 byl Alfred Jarry (1873 – 1907) [žari]. Zpracoval hru
o hrůzovládě primitiva, prodchnutou černým humorem a kritikou poživačnosti, tuposti a
zneužití moci – Král Ubu.
ANGLIE Sžíravý ironik a sarkasta George Bernard Shaw (1856 – 1950) si ve svých hrách všímal
především aktuálních společenských nešvarů. Roku 1925 mu byla udělena Nobelova cena.
V komedii Pygmalion15 se starý mládenec, profesor fonetiky Henry Higgins, vsadí s pří-
telem Pickeringem, že se mu podaří z pouliční prodavačky květin Lízy Doolittlové učinit
dámu nejen chováním, ale především způsobem mluvy… Pygmalion není jen dramatem o
ženské emancipaci, poukazuje i na lidské předsudky a společenské konvence. Podle hry byl
natočen proslulý muzikál My Fair Lady.
NĚMECKO Bertolt Brecht (1898 – 1956) byl divadelním novátorem. Dramata byla psána jako epic-
ké divadlo, jehož podstatou bylo udržení odstupu diváka od děje. Cílem epického divadla
bylo vnímatele vyburcovat. Divák měl o zobrazované skutečnosti přemýšlet a dospět
k pochopení společenských procesů, které hra demonstrovala. Hry epického divadla se
skládaly ze vzájemně nezávislých obrazů prokládaných songy, komentáři vypravěče, trans-
parenty. Scéna se často proměňovala přímo před divákovýma očima.
Dramatická kronika třicetileté války Matka Kuráž a její děti sleduje osudy markytánky16
Anny Fierlingové, zvané Matka Kuráž, která táhne se svým vozem spolu se svými dvěma
syny a němou dcerou válečnými bojišti se švédským vojskem. Vede však ve válečné vřavě
svůj vlastní boj – slouží válce a ta ji připravuje o její blízké. Hra vznikala v silném historic-
kém kontextu nastupující druhé světové války.
ŠPANĚLSKO
Na španělský venkov nás zavádí básník a dramatik Federico García Lorca (1898 – 1936)
[lorka]. V tragickém dramatu Krvavá svatba je rozpracován motiv nešťastné lásky mladých
lidí. Dva muži usilují o jednu ženu. Během svatební hostiny nevěsta prchá s milencem. Že-
nich je dostihne a muži se navzájem povraždí.