Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LITERATURA PRO 3. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (816.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

/2.3/ SVĚTOVÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ  

FRANCIE     Programové  dílo  divadelní  avantgardy  vytvořil  Guillaume  Apollinaire  (1880  –  1918) 
[gijóm apolinér].  
    Termínu surrealismus poprvé použil v dramatu Prsy Tiresiovy. Ve skutečnosti jde spíše 
o scénář nebo libreto pro divadelní hru, protože pomíjí všechny stavební prvky tradičního 
dramatu (děj,  dramatický  konflikt,  charaktery). Děj  se odehrává v africkém Zanzibaru,  hr-

13  Název a kompozice básnické skladby (Pásmo) se staly také obecné označení novému žánru – pásma.   

L i t e r a t u r a   3  | 17 

dinka dramatu, feministka Terezie, odmítá úděl matky, zbavuje se prsů a stává se mužem 
Tiresiem. Opuštěný manžel zplodí během dne více než čtyřicet tisíc dětí.  
 
   Předchůdcem absurdního dramatu14 byl Alfred Jarry (1873 – 1907) [žari]. Zpracoval hru 
o  hrůzovládě primitiva, prodchnutou  černým humorem  a  kritikou  poživačnosti,  tuposti a 
zneužití moci – Král Ubu.  
 
ANGLIE      Sžíravý ironik a sarkasta George Bernard Shaw (1856 – 1950) si ve svých hrách všímal 
především aktuálních společenských nešvarů. Roku 1925 mu byla udělena Nobelova cena.  
   V komedii Pygmalion15 se starý mládenec, profesor fonetiky Henry Higgins, vsadí s pří-
telem  Pickeringem,  že  se  mu  podaří  z pouliční  prodavačky  květin  Lízy  Doolittlové  učinit 
dámu nejen chováním, ale především způsobem mluvy… Pygmalion není jen dramatem o 
ženské emancipaci, poukazuje i na lidské předsudky a společenské konvence. Podle hry byl 
natočen proslulý muzikál My Fair Lady.     
 
NĚMECKO     Bertolt Brecht (1898 – 1956) byl divadelním novátorem. Dramata byla psána jako epic-
ké divadlo
, jehož podstatou bylo udržení odstupu diváka od děje. Cílem epického divadla 
bylo  vnímatele  vyburcovat.  Divák  měl  o  zobrazované  skutečnosti  přemýšlet  a  dospět 
k pochopení  společenských  procesů,  které  hra  demonstrovala.  Hry  epického  divadla  se 
skládaly ze vzájemně nezávislých obrazů prokládaných songy, komentáři vypravěče, trans-
parenty. Scéna se často proměňovala přímo před divákovýma očima.  
   Dramatická kronika třicetileté války Matka Kuráž a její děti sleduje osudy markytánky16 
Anny Fierlingové, zvané Matka Kuráž, která táhne se svým vozem spolu se svými dvěma 
syny a němou dcerou válečnými bojišti se švédským vojskem. Vede však ve válečné vřavě 
svůj vlastní boj – slouží válce a ta ji připravuje o její blízké. Hra vznikala v silném historic-
kém kontextu nastupující druhé světové války.  
 
ŠPANĚLSKO  
   Na španělský venkov nás zavádí básník a dramatik Federico García Lorca (1898 – 1936) 
[lorka]. V tragickém dramatu Krvavá svatba je rozpracován motiv nešťastné lásky mladých 
lidí. Dva muži usilují o jednu ženu. Během svatební hostiny nevěsta prchá s milencem. Že-
nich je dostihne a muži se navzájem povraždí.   
 

Témata, do kterých materiál patří