LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10 O nové básnické metodě píše F. T. Marinetti v díle Osvobozená slova.
11 Kubismus (z fr. cube = krychle) byl především malířský a sochařský avantgardní směr. Významným před-
stavitelem byl španělský umělec Pablo Picasso (1881 – 1973).
L i t e r a t u r a 3 | 15
vyjadřuje zmatek a strach z násilí a války;
popírání umění, morálky, rozumu, všeho, co do té doby kulturní lidstvo vytvořilo
(nihilismus);
smyslem dada bylo překvapit, šokovat – poezie nesmyslu (totální osvobození slov).
Dadaismus nemluvil o umělecké tvorbě, ale o „výrobě“, jejímž základem byl princip ná-
hody a montáže. Výsledkem měla být esteticky a fantazijně neobvyklá slovní spojení slo-
vesná a výtvarná. Tzara vyložil dadaistickou metodu takto: „Vezměte noviny. Vezměte
nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte
článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku.
Lehce zatřepejte. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte je v tom pořadí, jak
jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat.“
SURREALISMUS S hnutím dada těsně souvisel surrealismus (z fr. sur = nad). Vznikl ve Francii a brzy se šířil
světovým uměním. Manifest sepsal roku 1924 francouzský básník André Breton. Ústřední
otázkou surrealismu bylo, jak osvobodit člověka od všudypřítomných a ve 20. století vy-
stupňovaných rozporů a protikladů, které ho obklopují jako individuum i jako společen-
skou bytost a uvádějí do stavu trvalé krize.
Hlavní znaky surrealismu v umění se zřetelem k literatuře: