LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
L i t e r a t u r a 3 | 12
aby zastavila zabíjení a aby pomstila zavraždění svého milého. V této skladbě dostupuje
vrcholu Dykův anarchismus i jeho kult síly a vášně a radosti ze zla.
Umělecky nejvyspělejší z autorovy prózy je novela Krysař, v níž autor vyzrálým psycho-
logickým uměním zpracoval známou německou pověst o krysaři z města Hammeln.
Tragédie Zmoudření dona Quijota je inspirovaná Cervantesovým románem. Postava
rytíře symbolizuje ve hře lidskou touhu po ušlechtilosti a kráse, která se před smrtí smiřuje
se ztrátou iluzí.
Zajímavě vstoupil do literatury protispolečenský buřič ze Slezska Petr Bezruč (1867 –
1958), vl. jm. Vladimír Vašek. Své básně nejprve vydával anonymně v časopise Čas. Rostly
dohady, kdo se kryje pod záhadným pseudonymem, zrodila se legenda, že autorem je
prostý havíř z Ostravska.6 Bezruč nebyl obvyklým typem básníka, který chápe svou tvorbu
jako životní povolání. Stylizoval se do postavy vzdorného démona, věstce a barda7 slez-
ského lidu, aby vyslovil svou nenávist a odpor proti utlačovatelům.
Slezské písně představují v české poezii mimořádně působivou básnickou sbírku. Pro
básně je příznačný trojí tematický okruh: intimní, sociální a národnostní. Ve většině básní
ustupuje však osobní bolest před vědomím sociální a národností bídy rodného kraje. Bás-
ně měly sloužit jako upozornění na zoufalou situaci ve Slezsku.
Stavba básní je dramaticky útočná a vzdorná. Působivost zvyšují naléhavé otázky, ironic-
ké a výhružné pokřiky, hyperboly (nadsázky) a kontrasty. Symbolické obrazy souvisejí
s moderní literaturou, nářeční jazyk však od ní odbíhá.
Ve sbírce žánrově vynikají zejména sociální balady Maryčka Magdonova a Kantor Halfar.