9. Zasílatelství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zasílatelství
Terminologie zasílatelství
Dopravce = vlastník/provozovatel dopravních prostředků
Přepravce = uživatel přepravních výkonů poskytovaných mu dopravce
Zasílatel (speditér) = PO obstarávající na účet přepravce přepravu z místa odeslání do místa určení za speditérskou provizi. Spojovací článek mezi odběratelem a dodavatelem zboží. Organizuje, řídí a koordinuje průběh přepravy zboží.
Zasílatelství (spedice) = vztah mezi tím, kdo přepravu zboží požaduje a tím, kdo přepravu provádí
Příkazce = PO podle jejíhož dopravního příkazu zasílatel nebo dopravce obstarává přepravu
Spedice = obchod
Přeprava = produkt dopravy
Prodávající = dodavatel
Kupující = odběratel = příjemce zboží
Zasílatelská smlouva
Přepravní smlouva (smlouva o přepravě zboží)
Průkazní listiny = náložní list (řeka) , nákladní list (železnice), Konosament (moře)
Dovozné = částka pouze za výkon spojený s přemístěním nákladu
Provize = peněžitá odměna za zprostředkování služby
Sleva (rabat, diskont) = předem sjednaná částka z ceny
Význam zasílatelství ve vnitrostátní a mezinárodní obchodní činnosti, funkce zasílatelství v dopravě
Velmi obtížné zorientovat se na dopravním trhu tak, aby dokázal vybrat nejvhodnějšího dopravce, proto k zajištění přepravních služeb hledá profesionální organizaci.
Zasílatel je obstaravatel přepravních služeb, který za úplatu zprostředkuje nejvhodnější způsob přepravy.
Zasílatel:
Hledá optimální variantu přepravy, dopravní prostředek, technologii přepravy, nejpříznivějšího dopravního spojení dle ceny, rychlosti dodání a bezpečnosti zásilky
Obstarává překládku zboží mezi dopravními prostředky
Zabezpečuje uskladnění zásilek před, v průběhu i po přepravě
Seřazuje a rozděluje sběrné (pozemní, letecké, vodní) zásilky
Vystavuje dokumenty (např. celní dokumenty)
Zajišťuje další úkony (balení a značení zásilek, kontrolu zásilek, vydává osvědčení o původu zboží, atd.)
Zasílatel je velmi často označován za „architekta dopravy“
Maximální využívání logistiky a s ní spojenou tzv. informační revolucí, reprezentováno především elektronickým zpracováním a přenosem dat.
„Dělej co umíš a ne co by ses měl teprve učit.“
Velmi často se účastní vlastními dopravními prostředky na realizaci přepravního řetězce.
Musí být držitelem živnostenského oprávnění pro danou oblast podnikání
Fáze
1. Zahajovací fáze
Tvorba potencionálního obchodního případu.
Otevírá se na základě požadavku zákazníka. Může být písemně či ústně či při obchodním jednání.
Zákazník musí sdělit všechny potřebné údaje.
Při tvorbě cenové nabídky vychází ze smluvní ceny dopravce a z určení provize. Po akceptaci cenové nabídky, může zasílatel přistoupit k realizaci obchodního případu.