9. Zasílatelství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dodací doložky
Protože náklady spojené s přepravou výrazně ovlivňují individuální prodejní cenu, je třeba řádně dohodnout podmínky přepravy
Tzn., že již v kupní smlouvě (= smluvní vztah mezi prodávajícím a kupujícím) je třeba přesně a jasně formulovat všechny otázky týkající se přepravy
Smluvní strany mají dvě možnosti – 1. přesně a jasně ve smlouvě formulovat všechny otázky spojené s přepravou, 2. odkáží se v otázkách přepravy na tzv. dodací doložky
Dodací doložky představují všeobecně uznávaný text podmínek pro dodání zboží.
Úkolem dodacích doložek je zpřesnit a zjednodušit sjednávání kupních smluv
Jejich zahrnutím do kupní smlouvy jsou upraveny dvě náležitosti: 1. okamžik rozhodný pro přechod rizik spojených s přepravou z prodávajícího na kupujícího, 2. okamžik rozhodný pro dělbu nákladů spojených s dodáním zboží mezi prodávajícího a kupujícího
DODACÍ DOLOŽKY:
Nejsou součástí žádné mnohostranné mezinárodní smlouvy
Nejsou proto samy o sobě závaznou právní normou
Stávají se právně závaznými, pokud se na ně smluvní strany v kupní smlouvě výslovně odvolají
Nejznámějším, nejpoužívanějším souborem dodacích doložek, který prakticky překonal všechny předchozí je INCOTERMS.
INCOTERMS:
Přestavují soubor mezinárodních pravidel pro výklad nejvíce používaných obchodních doložek v zahraničním obchodě.
INCOTERMS 2020 obsahuje 11 dodacích doložek, které jsou podle své povahy uspořádány do 4 skupin:
Skupina E = doložka odebrání (EXW)
Skupina F = hlavní přepravné prodávajícímu neplaceno (FCA, FAS, FOB)
Skupina C = hlavní přepravné prodávajícímu placeno (CFR, CIF, DPT, CIP)
Skupina D = doložky dodání (DPU, DAP, DDP)
Faktory ovlivňující kvalitu zasílatelských služeb
Z POHLEDU ZÁKAZNÍKA:
Zásada „prodávat prodejné“ nikoliv „prodávat vyrobené“. ZÁKAZNÍK ROZHODUJE!
Možnost projevit stížnost
Dobré firmy považují stížnosti za jedny z nejdůležitějších informací
Zákazníkovi požadavky na kvalitu zasílatelských služeb:
Spolehlivost
Bezpečnost
Flexibilita
Rychlost – včasné dodání
Informovanost
Správná cena
Komplexnost poskytovaných služeb
Z POHLEDU DOPRAVCE
Kvalitativní požadavky vyplívají z postavení zasílatele jako prostředníka mezi dopravcem a přepravcem
Zasílatel jakožto zástupce přepravce přebírá na svá bedra jeho povinnosti vůči dopravci, zasílatel se pro dopravce stává kvalitním partnerem
Součinnost v jejich vzájemném vztahu (tzn. včas a řádně obstarat veškeré formality a dokumenty, spolehlivý, dynamický a efektivní tok informací, usnadnění platebního styku, konsolidovat a koncentrovat zásilky od různých přepravců, spolupráce zasílatelské firmy
Z POHLEDU SPOLEČENSKÉHO
Činnost tzv. „čistě“ zasílatelských firem nemá na ekologii či nehodovost zásadní přímý negativní vliv
Pozitivní ovlivnění ekologie a nehodovosti spočívá v působení (např. upřednostnění dopravců respektujících ochranu životního prostředí, zásah do určení trasy, možnost využití svého vlivu na přepravce v prevenci při balení a značení zásilek zejména u zásilek nebezpečné povahy