Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKETINGOVÝ MIX
Výrobek
To, co lze nabízet na trhu
Schopnost uspokojit přání a potřeby druhých
Fyzické předměty a služby, osoby, místa, organizace, myšlenky, kulturní výtvory
Členění produktů
Výrobek mohou kupovat koneční zákazníci nebo lidé, kteří ho přeprodávají
Výrobky krátkodobé spotřeby = jedno či málo použití - potraviny, drogerie, palivo
Výrobky dlouhodobé spotřeby = mnohonásobné použití - auto, pračka, počítač
Kapitálové statky = určené k dalšímu použití (zpracování) - průmyslové stroje, suroviny, polotovary
Spotřební zboží = konečná osobní spotřeba - oblečení, potraviny
Dělení spotřebního zboží
Základní potřeby
Denní potřeby = každodenně nakupované výrobky
Impulsivní potřeby = spontánně nakupované výrobky
Nečekané potřeby = nouzově nakupované zboží (rozbití pračky)
Příležitostné potřeby
Výrobky nakoupené po předchozím naplánování a srovnání
Kupujícího ovlivňuje cena, kvalita a značka
Speciální potřeby
Výrobky špičkové kvality
Cena zde nehraje roli
Úrovně výrobku
Jádro
Vnitřní vrstva
Základní užitek
Důvod, proč si ho zákazník kupuje
Vlastní produkt
Kvalita = budování pozice na trhu, provedení a životnost, způsobilost plnit své funkce
Design = vyšší funkčnost, odlišení od konkurence
Značka = identifikace firmy (snadno zapamatovatelná, vyslovitelná, krátká)
Provedení = rozdílná nabídka jednoho produktu (velikost, vybavení, služby)
Rozšířený produkt
Dodatečné služby či výhody (delší záruka, platba na splátky)
Značka produktu - pojmy
Diferenciace = jedinečnost
Relevantnost = význam pro kupujícího
Prestiž = kvalita či obliba
Znalost = zavedenost
Kmenová značka = firma jednou značkou pokrývá mnoho výrobků - reklama zaměřena na všechny výrobky pod jednou značkou
Individuální značka = každý výrobek má vlastní značku
Značka výrobce = výrobek se prodává pod označením výrobce
Značka obchodní - privátní = výrobek se prodává pod názvem určeným maloobchodem
Životní cyklus výrobku
Životnost výrobku
Doba, po kterou se nabízí výrobek zákazníkům
Vedení firmy musí mít přehled o aktuálních fázích výrobku - zaměření na propagaci
Životnost každého výrobku je jiná
Uvedení
Novinka pro zákazníky
Velmi nízká poptávka
Velké finance na propagaci
V této fázi si ho kupuji zákazníci inovátoři (2-3% z celkových zákazníků)
Růst
Následuje po uvedení na trh
Roste poptávka, prodej a výnosy začínají, převyšoval nad náklady
Šíří se pozitivní ohlasy na výrobek
Zralost
Nejdelší období životnosti výrobku
Poptávka je na maximu
Vysoké zisky
Úpadek
Trh je výrobkem přesycen
Konkurence přichází s novinkami
Pokles prodejnosti
Zákazníci čekají na slevy
Firma musí přijít s novinkou