Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketingový mix

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Množství peněžních jednotek požadovaných za produkt

  • Jediný prvek marketingového mixu, který vytváří příjmy

  • Ovlivněna interními i externími faktory

  1. Interní faktory

  • Náklady na vývoj výroby, distribuci, prodej a propagaci

  • Určení spodní hranice ceny

  • Pásová výroba - Henry Ford = stanovení ceny aut díky úsporám na nákladech - tuto metodu používal Baťa

  1. Externí faktory

  • Poptávka a konkurence

  • Podmínky obchodního monopolu nemohou kupující cenu ovlivnit

  • Cena je závislá na poptávce

Cíle podniku při stanovování ceny
  • Maximalizace zisku = stanovuje se v takové výši, aby přinesla co největší tržby

  • Tržní podíl = dlouhodobý cíl, při kterém chce firma dosáhnout dominantního postavení

  • Likvidace konkurence = krátkodobý cíl, při kterém se firma snaží zničit konkurenci

  • Přežití = krátkodobý cíl, který využívají firmy, mají problémy s přebytkem či odbytem

  • Rychlá návratnost investice = dlouhodobý cíl, kdy firma vychází z investice do výrobku

  • Prestiž = výše ceny je úměrná výši kvality, prestiži

  • Věrný zákazník = při stanovení ceny se vychází ze snahy získat věrného zákazníka

Pojetí ceny
  • Vztahová cena - speciální cena

  • Baťovská cena - končí na 9

  • Množstevní sleva

3C - komplexní pojetí
  1. Cena orientovaná na náklady

  • Předností je jednoduchost

  • Maloobchodní cena = náklady + marže + DPH

  • Marže = rozdíl mezi tržbami za prodej zboží a náklady na něj vynaložené, obchodní přirážka

  • Variabilní náklady = závislé na množství výkonu a více či méně se úměrně zvyšují nebo snižují s objemem výroby

  • Proporcionální náklady = mění se ve stejném poměru jako produkce - materiál, suroviny

  • Progresivní náklady = rostou rychleji než objem výroby - přesčasové a noční příplatky

  • Degresivní náklady = mění se pomaleji než objem výroby - pomocný materiál, kancelářské potřeby

  • Fixní náklady = nezávislé na množství výkonu, mění se s objemem výroby - nájemné

  1. Cena orientovaná na konkurenci

  • Podle ceny konkurence

  • Vyšší než u konkurence = značkové a kvalitní zboží

  • Nižší než u konkurence = značkové zboží

  1. Cena poptávkově orientovaná

  • Vzniká na základě poptávky zákazníků

  • Vychází ze stanovení relativně nízkých cen

Bod zvratu
  • Objem prodaných výrobků, při kterém tržby z prodeje uhradí jen vynaložené celkové náklady = zisk je nulový

Distribuce

  • Firma nemusí být v přímém kontaktu se zákazníkem - spolupracuje s distributorem

  • Faktor času = důležitý, aby nedocházelo ke zbytečným prodlevám

  • Místo = součástí hodnoty vnímané zákazníkem

  • Rozhodnutí o odbytových cestách jsou vázána dlouhodobými smlouvami - nelze je rychle měnit

  • Zahrnuje všechny činnosti nezbytné pro přemístění zboží

  • Přímý prodej = zboží se dostává přímo od výrobce k zákazníkovi

  • Nepřímý prodej = mezi výrobce a zákazníka se vloží mezičlánek (např. výrobce - maloobchod - zákazník)

Témata, do kterých materiál patří

Podobné materiály