Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Množství peněžních jednotek požadovaných za produkt
Jediný prvek marketingového mixu, který vytváří příjmy
Ovlivněna interními i externími faktory
Interní faktory
Náklady na vývoj výroby, distribuci, prodej a propagaci
Určení spodní hranice ceny
Pásová výroba - Henry Ford = stanovení ceny aut díky úsporám na nákladech - tuto metodu používal Baťa
Externí faktory
Poptávka a konkurence
Podmínky obchodního monopolu nemohou kupující cenu ovlivnit
Cena je závislá na poptávce
Cíle podniku při stanovování ceny
Maximalizace zisku = stanovuje se v takové výši, aby přinesla co největší tržby
Tržní podíl = dlouhodobý cíl, při kterém chce firma dosáhnout dominantního postavení
Likvidace konkurence = krátkodobý cíl, při kterém se firma snaží zničit konkurenci
Přežití = krátkodobý cíl, který využívají firmy, mají problémy s přebytkem či odbytem
Rychlá návratnost investice = dlouhodobý cíl, kdy firma vychází z investice do výrobku
Prestiž = výše ceny je úměrná výši kvality, prestiži
Věrný zákazník = při stanovení ceny se vychází ze snahy získat věrného zákazníka
Pojetí ceny
Vztahová cena - speciální cena
Baťovská cena - končí na 9
Množstevní sleva
3C - komplexní pojetí
Cena orientovaná na náklady
Předností je jednoduchost
Maloobchodní cena = náklady + marže + DPH
Marže = rozdíl mezi tržbami za prodej zboží a náklady na něj vynaložené, obchodní přirážka
Variabilní náklady = závislé na množství výkonu a více či méně se úměrně zvyšují nebo snižují s objemem výroby
Proporcionální náklady = mění se ve stejném poměru jako produkce - materiál, suroviny
Progresivní náklady = rostou rychleji než objem výroby - přesčasové a noční příplatky
Degresivní náklady = mění se pomaleji než objem výroby - pomocný materiál, kancelářské potřeby
Fixní náklady = nezávislé na množství výkonu, mění se s objemem výroby - nájemné
Cena orientovaná na konkurenci
Podle ceny konkurence
Vyšší než u konkurence = značkové a kvalitní zboží
Nižší než u konkurence = značkové zboží
Cena poptávkově orientovaná
Vzniká na základě poptávky zákazníků
Vychází ze stanovení relativně nízkých cen
Bod zvratu
Objem prodaných výrobků, při kterém tržby z prodeje uhradí jen vynaložené celkové náklady = zisk je nulový
Distribuce
Firma nemusí být v přímém kontaktu se zákazníkem - spolupracuje s distributorem
Faktor času = důležitý, aby nedocházelo ke zbytečným prodlevám
Místo = součástí hodnoty vnímané zákazníkem
Rozhodnutí o odbytových cestách jsou vázána dlouhodobými smlouvami - nelze je rychle měnit
Zahrnuje všechny činnosti nezbytné pro přemístění zboží
Přímý prodej = zboží se dostává přímo od výrobce k zákazníkovi
Nepřímý prodej = mezi výrobce a zákazníka se vloží mezičlánek (např. výrobce - maloobchod - zákazník)