Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metody stanovení ceny

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Orientovaná na poptávku

  • metoda, která využívá jedné z nejdůležitějších charakteristik

  • poptávka – cenová pružnost – elasticita

  • cenová pružnost je míra závislosti mezi změnou poptávaného množství a mezi změnou ceny

  • měří se jako koeficient

  • tento koeficient je vždy záporný, což odráží základní vztah mezi poptávaným množstvím a cenou

ke = % změny množství % změny ceny

ke = -1 ⇒ cenová pružnost je proporcionální (přímo úměrná)

⇒ v praxi stav velmi vzácný (nesměly by působit jiné vlivy)

ke < -1 ⇒ poptávka je cenově pružná

⇒ čím je číslo menší, tím je poptávka pružnější

ke = (0; 1) ⇒ poptávka málo pružná

  • pružnost ovlivňuje charakter výrobku

  • nezbytné zboží je obvykle málo pružné, luxusní pružné

  • další vliv je početnost a síla konkurence, struktura výdajů domácnosti, výrobku, který má velký podíl, tak je výrazněji pružný a naopak

  • pružnost také ovlivňuje možnosti použití výrobku, možnosti použití zaměnitelných výrobků

  • zboží dlouhodobé spotřeby má obecně vyšší pružnost než krátkodobé

  • výhody: dává podniku větší prostor pro stanovení vyšší ceny, na trzích, kde jsou zákazníci méně citlivý na změnu cen, umožňuje, aby firma neztrácela na trzích, kde zvýšení ceny může vést k poklesu celkových tržeb, umožňuje podniku v dané době maximalizovat zisk

  • nevýhody: cena nebývá jediným faktorem, ne vždy se zákazník rozhoduje jen podle cenových změn, metoda nepřihlíží ke skutečným nákladům

Konkurzní a smluvní cena

  • cenové metody, které upřednostňují poptávku nebo nabídku

  • konkurzní cena je výhodnější pro kupujícího

  • kupující může vyhlásit konkurz na uskutečnění nějaké akce, nejčastěji státní orgán, nebo orgán místní správy

  • vyhlášení konkurzu musí být veřejné, musí být předem stanovené podmínky a ty se nesmí během konkurzu měnit, cena je jen jednou podmínkou

  • kupující si pak vybírá nejvhodnější nabídku

  • smluvní cena se používá při prodeji nemovitostí, uměleckých děl, při aukcích apod.

  • je výhodnější pro prodávajícího, který si může vybrat

Témata, do kterých materiál patří