Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metody stanovení ceny

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Metody stanovení ceny

  • cenových metod existuje více

  • každý má své výhody i nevýhody

  • vyplatí se souběžně používat více způsobů, aby s nevýhody vzájemně vyrušily

  • východiskem je nákladová metoda

Cenové metody

  1. nákladově orientovaná

  2. orientovaná na konkurenci

  3. podle vnímání hodnoty zákazníkem

  4. orientovaná na poptávku

  5. konkurzní a smluvní cena

Nákladově orientovaná

  • každá firma má povinnost vést účetnictví, tudíž musí mít přehled o svých nákladech

  • základem této metody je kalkulace skutečných nákladů a k těm se stanoví procentní obchodní marže

  • výhody. relativně jasná pravidla, umožňuje firmě přehled o skutečných nákladech, umožňuje získat výhody ze struktury zbytečných nákladů, umožňuje firmě získat konkurenční převahu

  • nevýhody: nemusí odrážet reálnou situaci na trhu, neumožňuje managementu prognózovat objem prodeje, může vést k neúspěchu, když firma nedokáže efektivně podnikat

Nákladová metoda vychází z kalkulace nákladů. Při kalkulaci členění nákladů se rozlišují náklady přímé (jednicové) a nepřímé (režijní). Kalkulace se provádí na jednotku výkonu tzv. kalkulační jednici.

Přímé náklady

  • přímé mzdy, přímý materiál (základní i pomocný mat. obražený přímo ve výr., dá se přesně určit spotřeba na jednotku

  • mzdy dělníků (přímé mzdy)

Nepřímé náklady

  • v prvé řadě sem zahrnujeme odpisy

  • nepřímý materiál (není ve výrobku odražen)

  • nepřímé vždy

Členění nákladů podle objemu výroby

  • fixní (nezávisí na objemu výroby, podnik by je musel vynakládat, i kdyby zrovna nevyráběl, nájem, plat dělníkům, jsou poměrně stálé, dlouhodobě se nemění)

  • variabilní (proměnlivé, mění se s objemem výroby)

proporcionální (přímo úměrné, objem výroby stoupá jako objem nákladů)

progresivní (rostou rychleji než objem výroby)

degresivní (náklady, které rostou pomaleji než objem výroby)

Mezní náklady

  • vyjadřují přírůstek celkových nákladů způsobený rozšířením výroby o jednotku

Orientovaná na konkurenci

  • firma používá, když je jejím cílem udržení dosavadních pozic na trhu nebo naopak, když chce využít ceny výrazně v hospodářské soutěži

  • když je výrobek stejný nebo obdobný lze použít stejnou cenu jako konkurence

  • když přesně známe v čem se výrobek od konkurenčních liší, můžeme nasadit vyšší nebo nižší cenu

  • výhody: jednoduchost, výhodnost použití tam, kde jsou zákazníci velmi citliví na cenové rozdíly

  • nevýhody: neodráží skutečně vynaložené náklady, nemusí odrážet situaci na trhu, firma může následovat nevýhodně stanovenou cenu, cenová konkurence může vést až k cenové válce

Podle vnímání hodnoty zákazníkem

  • relativně novější metoda, která uplatňuje marketingové poznatky

  • vychází z ocenění výrobku nebo služby z pohledu zákazníka, z toho jakou má hodnotu produkt pro kupujícího, toto vnímání může být individuální, specifické (nákupní chování)

  • závisí na způsobu použití

  • výhody: reálnost, odpovídá způsobu rozhodování kupujícího o nákupu, umožňuje těžit z rozšiřujících efektů výrobku (z prestiže apod.), umožňuje využívat segmentaci trhu

  • nevýhody: nemusí odpovídat skutečným nákladům, situaci na trhu, cenám konkurence apod.

Témata, do kterých materiál patří