Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Rozhodování - Seminární práce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pavel Marek

V1.A

R O Z H O D O V Á N Í

Domácí práce

Každý manažer bez rozdílu musí rozhodovat. S rozhodováním souvisí i řešení problémů. Je potřeba zvolit vhodnou variantu řešení problému, případně hledat nové způsoby provádění prací.

Jakmile se vyskytne problém, určuje manažer postup jeho řešení. Pokud lze použít běžný nebo rutinní, opakovatelný postup, jedná se o programované rozhodování. Těch dělají manažeři mnoho a neměli by na ně vynakládat nadbytečné úsilí a čas.

Existuje řada přístupů k rozhodování, které závisí především na charakteru problémů, čase a na schopnostech manažera. Rozhodování lze považovat spíše za prostředek než požadovaný výsledek. Je to proces, s jehož pomocí chce manažer dosáhnout požadovaného stavu.

Výsledkem rozhodování je rozhodnutí.

Každé rozhodnutí je výsledkem dynamického procesu, který je ovlivňován mnoha faktory ( organizační prostředí, manažerské dovednosti, motivace,...).

Čím více se jedná o ojedinělý problém a čím více budou výsledky ovlivňovány neurčitostí, tím bude realizován rozhodovací proces kompletněji. Z toho je jasné, že rozhodovací proces se využívá především pro neprogramovaná rozhodování

Pokud máme problém definován, můžeme začít hledat všechny možné alternativy jeho řešení. K tomu je potřeba shromáždit všechny relevantní informace, týkající se dané problematiky. Většinou platí, že čím víc máme alternativ řešení, tím rychleji je dosaženo

konečného rozhodnutí.

V této fázi rozhodovacího procesu dochází k vzájemnému porovnávání jednotlivých navržených alternativ a k jejich vyhodnocení. Je potřeba najít nejpřijatelnější variantu, která přinese nejpříznivější výsledky a bude maximálně eliminovat nepříznivé důsledky její volby. Dále je vhodné využít další hodnotící kritéria jako např. minimalizaci nákladů, dosažení většího uspokojení zákazníka a další.

Při hodnocení alternativ přicházejí v úvahu tři následující situace:

• rozhodování za jistoty – manažer má k dispozici kompletní znalosti o možných důsledcích volby jednotlivých alternativ

• rozhodování za rizika – manažer má k dispozici pravděpodobné odhady vzniku možných důsledků volby jednotlivých alternativ

• rozhodování za nejistoty – manažer nemá žádné informace o tom, s jakou pravděpodobností mohou nastat možné důsledky volby jednotlivých alternativ.

Následující faktory ovlivňují rozhodnutí a podle jejich úplnosti zjišťujeme, za jaké situace rozhodování provádíme.

  1. Významnost získaných situací

  2. Reversibilita informací

  3. Přesnost a reálnost informací

  4. Dostupnost informací

  5. Časový tlak na získání informací

  6. Zdroje a styl informací

  7. Znalosti a dovednosti rozhodovatele

  1. Vymyslete si 3 rozhodovací situace ekonomického charakteru pro rozhodování za jistoty, rizika a nejistoty. Zhodnoťte jak budou každé z těchto rozhodnutí ovlivňovat faktory.

Témata, do kterých materiál patří