Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Spolupráce a růst obchodních firem

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

15. SPOLUPRÁCE A RUST OBCHODNÍCH FIREM

Konkurence:

jsou to podmínky, při kterých probíhá obchodní činnosti

je to soutěž mezi subjekty na trhu

1. homogenní konkurence:vzniká mezi subjekty dodávajícími na trh všestranně totožné zboží

2. heterogenní konkurence: vzniká mezi subjekty nabízejícími výrobky stejného druhu, avšak s odlišnými technicko-ekonomickými znaky nebo s odlišnou vnější úpravou

3. potencionální konkurence: je to možnost, že k posílení konkurence vstupem nových subjektů na trhu

4. substituč5. ní konkurence: vzniká mezi dodavateli různých druhů zboží, ale použitelných k témuž úč6. elu nebo zaměnitelných ve spotřební:

a) jednoúčelová- mezi subjekty prodávajícími různé produkty k uspokojování

téže potřeby

b) konkurenčním posunem spotřebních návyků- vzniká mezi dodavateli výrobků

určených ke krytí různých

potřeb týchž odběratelů

Koordinace:

je to společný postup dvou nebo více subjektů, jehož záměrem je zlepšit situaci těchto firem na trhu

1. spontánní: zahrnuje opatření předem nedohodnutá; práva a povinnosti úč2. astníků nejsou stanoveny; jde o snahu vyvarovat se vzájemných střetů

- zahrnuje následující alternativy

: přirozenou dělbu trhu: zaměření obchodní aktivity na určitý trh s tím

předpokladem, že partneři budou postupovat stejně

: dělba sortimentu: typická pro malé výrobce

: časová koordinace: snaha časově se nestřetávat

: cenové vedení: výsledek monopolního postavení určitého podniku; ostatní

firmy používají podobné ceny z obrany před velkou firmou

3. smluvní: opírá se o dohody mezi úč4. astníky

a ) cenová koordinace: firmy prosazují společnou cenovou politiku; vzniká

cenový kartel a dodržování dohody zajišťují stimuly a

sankce

b) koordinace komplexní: týká se předvýrobní, výrobní i cenové fáze

c) koordinace eliminační (vylučovací): vymezení zájmových sfér

Vysoce integrované firmy:

konkurence nutí jednotlivé obchodník a malé firmy opustit trh

obstát ve volné soutěži vyžaduje soudit obchodní činnost, kapitál, nakupovat ve velkém, hledat hospodárnější distribuční cesty a tím snižovat náklady

nejtěsnější formou sdružování jsou vysoce integrované firmy = velké obchodní společnosti retailingového typu; mají podobu a.s. nebo s.r.o. s velkým počtem provozních jednotek

vznikaly z malých firem, rozšiřováním vlastní činnosti, slučováním více firem, rozšiřováním kapitálu a odkupováním jiných společností

a) společnosti obchodních domů

b) filiálkové společnosti: zaměřeny na hypermarkety

: zaměřeny na supermarkety

: zaměřeny na specializované nepotravinářské prodejny

c) zásilkové obchodní domy

d) spotřební družstva: některé z VIF část svého sortimentu samy vyrábějí; ostatní

zajišťují výrobní činnost u svých výrobních partnerů

CHARAKTERISTICKÉ RYSY VIF:

Témata, do kterých materiál patří