Spolupráce a růst obchodních firem
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
15. SPOLUPRÁCE A RUST OBCHODNÍCH FIREM
Konkurence:
jsou to podmínky, při kterých probíhá obchodní činnosti
je to soutěž mezi subjekty na trhu
1. homogenní konkurence:vzniká mezi subjekty dodávajícími na trh všestranně totožné zboží
2. heterogenní konkurence: vzniká mezi subjekty nabízejícími výrobky stejného druhu, avšak s odlišnými technicko-ekonomickými znaky nebo s odlišnou vnější úpravou
3. potencionální konkurence: je to možnost, že k posílení konkurence vstupem nových subjektů na trhu
4. substituč5. ní konkurence: vzniká mezi dodavateli různých druhů zboží, ale použitelných k témuž úč6. elu nebo zaměnitelných ve spotřební:
a) jednoúčelová- mezi subjekty prodávajícími různé produkty k uspokojování
téže potřeby
b) konkurenčním posunem spotřebních návyků- vzniká mezi dodavateli výrobků
určených ke krytí různých
potřeb týchž odběratelů
Koordinace:
je to společný postup dvou nebo více subjektů, jehož záměrem je zlepšit situaci těchto firem na trhu
1. spontánní: zahrnuje opatření předem nedohodnutá; práva a povinnosti úč2. astníků nejsou stanoveny; jde o snahu vyvarovat se vzájemných střetů
- zahrnuje následující alternativy
: přirozenou dělbu trhu: zaměření obchodní aktivity na určitý trh s tím
předpokladem, že partneři budou postupovat stejně
: dělba sortimentu: typická pro malé výrobce
: časová koordinace: snaha časově se nestřetávat
: cenové vedení: výsledek monopolního postavení určitého podniku; ostatní
firmy používají podobné ceny z obrany před velkou firmou
3. smluvní: opírá se o dohody mezi úč4. astníky
a ) cenová koordinace: firmy prosazují společnou cenovou politiku; vzniká
cenový kartel a dodržování dohody zajišťují stimuly a
sankce
b) koordinace komplexní: týká se předvýrobní, výrobní i cenové fáze
c) koordinace eliminační (vylučovací): vymezení zájmových sfér
Vysoce integrované firmy:
konkurence nutí jednotlivé obchodník a malé firmy opustit trh
obstát ve volné soutěži vyžaduje soudit obchodní činnost, kapitál, nakupovat ve velkém, hledat hospodárnější distribuční cesty a tím snižovat náklady
nejtěsnější formou sdružování jsou vysoce integrované firmy = velké obchodní společnosti retailingového typu; mají podobu a.s. nebo s.r.o. s velkým počtem provozních jednotek
vznikaly z malých firem, rozšiřováním vlastní činnosti, slučováním více firem, rozšiřováním kapitálu a odkupováním jiných společností
a) společnosti obchodních domů
b) filiálkové společnosti: zaměřeny na hypermarkety
: zaměřeny na supermarkety
: zaměřeny na specializované nepotravinářské prodejny
c) zásilkové obchodní domy
d) spotřební družstva: některé z VIF část svého sortimentu samy vyrábějí; ostatní
zajišťují výrobní činnost u svých výrobních partnerů
CHARAKTERISTICKÉ RYSY VIF: